maandag 13 april 2020

Nightwish laat een nieuwe versie zien op “HUMAN. :II: NATURE.”

Nightwish is onder iedere metalfan wel bekend. Meningen zijn echter verschillend en zeker na het vorige album “Decades”. De band is aan het veranderen, evolueren, kan je wel zeggen. Het nieuwste album “HUMAN. :II: NATURE.” heeft op 10 april de muziekwereld betreden. Het bestaat uit maar liefst twee schijfjes en is goed voor bijna anderhalf uur geluid. Hoe heeft de band zich nu ontvouwen?

Music” is de opener van de plaat. We bouwen drie minuten op naar de daadwerkelijke opening met zang van Floor Jansen. Bevinden wij ons in een heuse DnD sessie? De muziek is episch en je begeeft jezelf in een magische wereld. De muziek trekt je in het album zonder dat je het door hebt. Wanneer we over gaan in “Noise” denk je terug aan het voorgaande album “Endless Forms Most Beautiful” en dan specifiek “Shudder Before the Beautiful“. Jansen’s stem laat wat meer veelzijdigheid van haar kunnen horen, wat bijdraagt aan de boodschap van het nummer: de wereld is vervuild door ruis van mobieltjes. Zoals de toetsenist Holopainen qoute bij de YouTube video: “Deze video is geen kritiek op technologie of mobieltjes. … Wij houden van onze mobieltjes, het internet en al dat soort zaken, maar het is kritiek naar de verslaving dat deze dingen veroorzaken in mensen. “Verslaving” is het woord.

Iets verder in het album voelen we een andere stijl opkomen: folk. Een van de tracks die hierbij het meeste opvalt is “Harvest“. Je twijfelt of je wel naar Nightwish aan het luisteren bent. Ten eerste hoor je een andere zanger: Troy Donockley, die normaliter onder andere bekend is van bespeling van de Ierse doedelzak. Maar de algehele stijl is zo’n andere weg ingeslagen, waardoor je eigenlijk weggeslagen bent door de veelzijdigheid dat dit album presenteert. Je herkent echter niets meer van de “oude” Nightwish.

Een nummer dat zeker een knaller wordt op concerten is “How’s the Heart“. De flow van het refrein is intrigerend: de afwisseling van snelle uitspraak naar lange uithalen is iets wat je grijpt en geeft op een manier een vrolijke sfeer. Het geeft je een opgewekt gevoel waardoor je mee wilt doen. Het deuntje blijft ringen in je hoofd en het is ontzettend intelligent in elkaar gezet. In de track “Tribal” voel je de metalvibes meer naar voren treden, met wat meer agressie in de stem van Jansen en de gitaren die wat meer raggen. Er mag gezegd worden dat er een laagje “crazy” overheen zit. De samenkomst van gitaarspel en vocaal gebruik van de band componeert het geheel uitermate goed- je krijgt tribal door je huis- of slaapkamer heen geblazen en vooral de solo is van kwaliteit. Maar ook de fluittonen die erdoorheen gemixt zijn, maken het muzikaal compleet.

Als laatste track van het eerste schijfje komen we aan bij de track “Endlessness“. Toepasselijk geplaatst nummer? Misschien wel. Het begint langzaam en slepend. Wederom is er sprake van een andere zanger: ditmaal is Marco Hietala die op de voorgrond treed. De stem van basgitarist Hietala is perfect passend bij het algehele gevoel van het nummer. Het nummer is wat meer terughoudend en rustiger.

Op het tweede gedeelte van het schijfje is enkel instrumentele muziek te vinden. De muziek is prachtig gecomponeerd en is heerlijk voor achtergrond muziek. Het is tevens perfect voor dat ene fantasyspel of je DnD sessie- want het is ontzettend magisch en toepasselijk voor zo’n setting.

De stijl is niet zoals we deze kennen van de “oude” Nightwish met Tarja Turunen. De groep is aan het transformeren in een nieuw stadium. Voor sommige fans zal dit tegenvallen: minder snoerharde metal en meer folk. Maar de band behoudt iets magisch en is muzikaal door een ringetje te halen. De componisten zijn geniën wanneer het komt tot het samen laten smelten van de instrumenten en vocalen. Wanneer je houdt van deze tover- en folkachtige stijl lijkt het juist te ontwikkelen in een perfect brouwsel, maar is dit niet je straatje, ja, dan is het toch bijzonder zonde. Al met al is het album heerlijk in de oren en over kwaliteit valt niet te twisten. “HUMAN. :II: NATURE.” is gewoon een steengoed album met ontzettend veel luisterplezier.

Releasedatum: 10 april 2020
Label: Nuclear Blast