dinsdag 27 november 2018

Nightwish zet een fenomenale show neer in Ziggo Dome

In 2015 stond Nightwish tweemaal in een vol AFAS Live – toen nog Heineken Music Hall – en in juni nog als headliner op FortaRock 2018. Op maandag 26 november staat de Finse band met de Nederlandse frontvrouw Floor Jansen voor een zo goed als uitverkochte Ziggo Dome. Het bezoekersaantal is daarmee verdubbeld ten opzichte van vier jaar geleden. De band zal het dus voor zijn kiezen krijgen deze avond.

De zaal wordt opgewarmd door de band Beast In Black. De eveneens Finse band start vijf minuutjes te vroeg voor een goed gevulde zaal. Er wordt een vermakelijke set gespeeld en de heren vinden het erg leuk voor zo een groot publiek te spelen. Synchrone dancemoves worden uit de kast getrokken, terwijl er ruige klanken op de gitaren worden geproduceerd. Wie zeker de aandacht trekt op het podium is drummer Atte Palokangas. Met een brede glimlach en entertainende trucjes lijkt de drummer de tijd van zijn leven te hebben. Nog gekkere capriolen worden uitgehaald tijdens het nummer “The Fifth Angle“, waarbij de drummer de track opent samen met zanger Anton Kabanen door met hun vuist even op hun hoofd te slaan! En dit is niet de enige keer dat de drummer dit doet, hij doet deze gekke dingen wel vaker tijdens de set. Een van de meest grappige nummers is dan nog wel “Crazy, Mad, Insane” waarbij de gitaristen een bril op hun neus krijgen met ieder een woord ofwel crazy, mad of insane. De zanger bedankt nog even zijn ouders die zich in het publiek bevinden en er worden nog wat nummers gespeeld. Een vooral vermakelijke set, maar na vijftig minuten lijkt het publiek het wel genoeg te vinden.

Ook de band Nightwish start enkele minuutjes eerder. Een filmpje wordt op de immens grote schermen afgespeeld, waarin wordt aangekondigd dat deze avond een tijdreis zal worden. Zo dus ook voor de gasten deze avond: er wordt namelijk verzocht mee te gaan in deze tijdreis en daarmee dus ook de telefoons uit te zetten. Helaas snapte niet iedereen deze boodschap, er waren nog genoeg telefoonlichtjes te zien. De show wordt vervolgens afgetrapt met “Dark Chest of Wonders”: vol vuur, vuurwerk en een adembenemende show op de achtergrond. Dit belooft heel wat voor de avond.

Ontzettend veel tracks passeren de revue. Opmerkelijk aan deze avond, zoals reeds aangekondigd zijn alle oude nummers. “Come Cover Me“, “Gethsemane”, “Sacrament of Wilderness” en “Elvenpath”. Voor deze avond moet je zeker een doorgewinterde Nightwish-fan zijn, anders wordt het een pittige show om alles mee te kunnen zingen. Maar al zou je niét alles mee kunnen zingen, dan ga je toch luisteren? De stem van zangeres Floor Jansen is om door een ringetje te halen. De noten die zij naar voren brengt bij bijvoorbeeld “10th Man Down” en “Dead Boy’s Poem” zijn als een engel. Samen met de effecten van het podium: de rook en het vuur én de energie van Jansen zelf door eindeloos te blijven headbangen, maken deze tracks helemaal af.

Maar een dansje doen kan ook zeker deze avond! Het publiek mag even met de voetjes van de vloer bij “I Want My Tears Back”. De zangeres laat je zeker niet stilstaan en er moet ook gesprongen worden. Dat Jansen sommige nummers helemaal eigen heeft gemaakt is niet alleen hier te merken: “Slaying the Dreamer” is helemaal ingeworteld bij haar, ondanks dat dit dus een nummer van de voorgaande zangeres is. Dat er veel karakter in het nummer is wisten we zeker, maar Jansen brengt dit in haar gebaren en haar zang nog meer over. Een waar genot voor je oren én ogen.

Doordat er zoveel oude nummers worden gespeeld komen ook de bekende hits: “Nemo”, “Wish I Had an Angel”, “The Kinslayer” maar ook het nieuwere nummer “The Greatest Show On Earth”. Met weerzinwekkende achtergronden, vuur en vuurwerk worden de nummers ondersteund en kun je gewoon lekker genieten.

Na zo een twee uur spelen sluit Nightwish de avond af. Op FortaRock 2018 werd aangekondigd dat deze tour zeer veelbelovend zou worden: nog spectaculairder en nog meer show. Is dit nu eigenlijk zo? De hoeveelheid vuur is toegenomen, maar de shows die op de beeldschermen werden vertoond konden we deels toen ook al zien. Is dit erg? Zeker niet! De band heeft laten zien dat hij gewoon áltijd kan presteren. Voor iedere fan is dit een onvergetelijke avond: een genot voor je oren en ogen.

TIP: Voor Windows-gebruikers: ctrl + klik op een foto om in een nieuw tabblad te openen. Voor Mac-gebruikers cmd + klik.