donderdag 4 maart 2021

Geschreven door Tom Duteweert.

NOFX is zichzelf maar verrast ook op “Single Album”

NOFX brengt, na bijna 40 jaar actief te zijn, met “Single Album” zijn 14de studio album uit. In die 40 jaar heeft de band vele hoogte- en dieptepunten meegemaakt. Kan de band na al die jaren nog verrassen of is “Single Album” meer van het hetzelfde?

Wat sowieso opgemerkt moet worden is de album titel. NOFX’s zanger “Fat” Mike Burkett had namelijk besloten om een dubbelalbum te schrijven. Echter, na het schrijven kwam hij tot de conclusie dat de geschreven liedjes niet goed genoeg waren. Daarop besloot hij de beste liedje te verzamelen in “Single Album”, wat overigens ook de titel was geweest als het wél een dubbelalbum was geworden. Omdat er in het originele plan meer ruimte was om te experimenteren is dat ook op “Single Album” te merken.

Zo begint het album met “The Big Drag”, een bijna 6 minuten durende posthardcore track met een duistere toon en onvoorspelbare drums. NOFX had nooit geprobeerd een nummer als dit te schrijven als ze niet hadden geprobeerd een dubbelalbum te maken, zegt Fat Mike dan ook in een interview. Na een lange opbouw veranderd “The Big Drag” net op tijd, voordat het z’n waarschijnlijk expres zo genoemde titel eer aan doet. Tegelijkertijd slaat de titel ook op de boodschap: het leven is “The Big Drag” en NOFX zal er altijd voor kiezen om te proberen de sleur te doorbreken.

Daarnaast wordt er met het reggae-geïnspireerde “Fish in a Gun Barrel”, de piano intro op “Your Last Resort” en met het duistere klinkende “Doors and Fours” waar het tempo wat lager ligt, verder afgeweken van de bekende NOFX-skatepunk-formule. Die sound is natuurlijk ook gewoon aanwezig en na bijna 40 jaar weet de band duidelijk hoe hij een catchy punk track moet schrijven. Dit doen hij bijvoorbeeld op “I Love You More Than I Hate Me”, waar je ook weer eens met de neus op het feit wordt gedrukt dat gitarist Aaron “El Hefe” Abeyta solo’s kan schrijven als geen ander.

Voor wie de afgelopen jaren aandacht heeft besteed aan NOFX zal het niet verrassend zijn dat ook op dit album er vele persoonlijke ervaringen worden verteld. Vanzelfsprekend zijn de bekende humoristische draai en Fat Mike’s scherp geschreven teksten en woordgrappen aanwezig. “Fuck Euphemism”, gezongen als “Fuck you-phemisme”, is wat dat betreft het hoogtepunt van het album. Muzikaal is het de skatepunk waar NOFX om bekend staat: snel en catchy. In het liedje zingt Fat Mike over zijn visie op de LGBTQ-gemeenschap, waarvan hij zegt geen deel van uit wens te maken ondanks dat hij zich identificeert als een “poly rubber puppy switch brat slut Dharmasochist”. Hij zegt dat “your hypocritical political corectness ain’t legit” is en dat mensen hem haten omdat hij een “wordSmith & Wesson” is. Fat Mike geeft in interviews aan dat hij het liedje expres heeft geschreven alsof hij de LGBTQ+ gemeenschap niet steunt om te proberen reacties uit te lokken en daarmee een dialoog aan te kunnen gaan. Zijn uiteindelijke doel is namelijk om het genderneutrale voornaamwoord ‘per’ te populariseren in plaats van ‘them/they’. Ook refereren ze nog even aan de reactie op “I’m a Tranvest-lite” van het album “First Ditch Effort” uit 2016, waarmee Fat Mike uit de kast kwam als crossdresser.

Andere NOFX terugkerende elementen zijn ook aanwezig: op “Fish in a Gun Barrel” wordt afgerekend met zowel georganiseerde religie als met de Amerikaanse wapen cultuur: “only a lunatic would sell a lunatic a gun”. “I Love You More Than I Hate Me” gaat over de relatie tussen Fat Mike en zijn ex-vrouw Soma SnakeOil, een dominatrix, en de nasleep daarvan. “A slave is lost without their collar”, wordt er gezongen. “Grieve Soto” is een elegie voor Adolscents’ oprichter Steve Soto en is tevens een klaagzang over hoe “veilig” de punkrockscene is geworden.

Ook wordt er zelfspot bedreven op “Linewleum” waarin NOFX samenwerkt met Avenged Sevenfold om NOFX zijn “one well known song” “Linoleum” te ruste te leggen door het te coveren en te proberen “to make it not very good“. De twee bijbehorende videoclips vormen een compilatie van de vele bands die “linoleum” hebben gecoverd. Drugsgebruik is een ander thema dat aanwezig is op veel NOFX albums. Zo realiseert Fat Mike zich op “Birmingham” dat hij niet verslaafd is aan drugs maar aan “doing more”. “Doors and Fours” gaat over het drugsgebruik in de punkscene in de jaren 80. Tijdens de piano intro van “Your Last Resort” is ook duidelijk te horen dat Fat Mike onder invloed was tijdens de opnames.

Single Album” is zowel NOFX genoeg om lange termijn fans blij te maken en verrassend genoeg om nieuwe luisteraars te winnen. Al moet je wel goed op de hoogte zijn van alles wat er rond de band is gebeurd de afgelopen 10 jaar om echt goed te begrijpen waar dit vrij persoonlijke album over gaat. De verrassende muzikale elementen zijn leuk en in combinatie met de NOFX sound maakt dit dat “Single Album” een vermakelijke album is. “Fuck Euphemism” is het hoogtepunt, maar check vooral ook “The Big Drag” als je benieuwd bent naar de verrassende elementen op het album.

Releasedatum: 26 februari 2021
Label: Fat Wreck Chords