donderdag 13 mei 2021

Nordjevel volledig geïnspireerd door Noorse mythologie op EP “Fenriir”

De blackmetalband Nordjevel is nog niet zo lang bezig met het maken van muziek onder deze naam. Toch brengen de Noren een bak ervaring mee. Vele bandleden zijn (ex)leden van grootheden als Ragnarok, Vredehammer, Abbath, Morbid Angel, Myrkskog, Dark Funeral en Marduk. Volgens de heren zelf is hun nieuwe werk, “Fenriir” een EP waar alle kanten van Nordjevel aanbod komen. Maar lukt dat ook in slechts drieëntwintig minuten?

Het schijfje opent met titelnummer “Fenriir”, een verwijzing naar een monsterlijke wolf uit de Noorse mythologie. De intro start met onheilspellende natuurgeluiden en je verwacht eigenlijk dat na dit stukje de boel lost barst zoals bij “Raining Blood” van Slayer. In plaats daarvan komt er een ingetogen melodieuze gitaarrif in combinatie met de drum naar voren. Zodra de zanger Doedsadmiral zijn strot open trekt, weet je gewoon dat dit een meesterwerk gaat worden. Het is een apart stemgebruik: het is geen scream, het is geen grunt of gekreun, maar het typische blackmetal geluid. Halverwege vertraagt het tempo ​​tot een mid-tempo stomp en wordt de melodie meer groovy en aanstekelijk pakkend. Totdat richting het einde alle remmen losgaan en je ook niks anders kan dan headbangend achter je bureau zitten.

Waar het openingsnummer erg catchy en toch een tikkeltje ingespeeld is op de hedendaagse blackmetal-trends, is “Gnawing the Bones” een song die je doet terugverlangen naar de beginjaren van het genre. Van begin tot eind is de track agressief, extreem en zit het technisch goed in elkaar. Met dissonante riffs, bas en drums word je in een razendsnelle tempo meegesleept, waardoor de intensiteit van alle bandleden versterkt worden. Echte verrassingen zitten niet in de track, maar een flinke banger is het zeker.

De extreme snelheid wordt voortgezet op “Rovdyr“, waar de meedogenloosheid ook niet is achtergebleven. Er is in de track meer ruimte om goed naar de instrumentale aspecten te luisteren zoals de drum die extra goed te horen is. Zo is er ook plaats gemaakt voor een gitaarsolo, die overgaat in een wirwar van donkere en angstaanjagende vocalen van de zanger. Dan wordt het stil en ebt de stem weg in een wederom ijzersterk samenspel tussen bas en gitaar met ditmaal de drum vaag op de achtergrond. Vlak voor het einde, als je denkt dat de track is afgelopen, keert de chaos van stemmen weer terug. Maar ditmaal wordt er opgebouwd naar een minibreakdown met drums, waardoor het bijna op het drumniveau van Dimmu Borgir zit. Een dikke moshpit is dan ook te verwachten als ze het nummer live spelen.

Al vanaf de eerste toon denk je: he dit ken ik. “Fallen Angel” is van origine een track van Possessed uit 1985. Hoewel dit de grootvaders van de Amerikaanse deathmetal zijn, weet Nordjevel het nummer om te gieten naar een blackmetal-track. En het past als een jas: het is venijnig, theatraal en qua stemgebruik wordt er meer de thrash/death kant op gegaan dan het duistere geluid dat je inmiddels gewend bent. “Poisoned minds, evil plague, wicked shrines, where you beg” zijn de eerste regels van het refrein, die je direct mee wilt schreeuwen omdat het zo aanstekelijk is. Het laatste nummer van “Fenriir” is een liveopname van “Det Ror og Ror”, wat origineel te vinden is op het album uit 2016. Een beetje jammer om af te ronden met een oud live nummer, gezien het schijfje al zo kort is.

“Fenriir” is zeker een EP die is weggelegd voor blackmetal liefhebbers. Het bevat alle ingrediënten voor het genre en doet er zeker ook niet te kort aan. Bij het horen van de naam Nordjevel denk je in het begin wel aan een twaalf in een dozijn bandje, maar niks blijkt minder waar. De ervaringen die de heren meebrengen, is zeker hoorbaar. En dat zorgt ervoor dat de EP door je luidsprekers raast.

Releasedatum: 7 mei 2021
Label: Indie Recordings