zaterdag 25 november 2017

Northlane bewijst in Dynamo tot de grote jongens te behoren

Northlane gooide eerder dit jaar nog hoge ogen op Jera On Air. De Australiërs kregen moeiteloos een bomvolle tent met het grootste podium mee. Maar een festivalset is toch niet te vergelijken met een clubshow. De mannen maken dan ook een rondje langs allerlei zaaltjes in Europa. Op vrijdag 24 november is Dynamo te Eindhoven aan de beurt.

Het is een uitdaging om vanavond per trein naar Eindhoven te komen. Vanwege een lange omreis misten we de eerste paar nummers van Ocean Grove. De Australiërs brachten eerder dit jaar hun debuutplaat uit, genaamd “Rhapsody Tapes“. Daarvan hoor je in dit half uurtje nagenoeg alles. Ocean Grove staat strak te spelen en blaast je omver met catchy doch aanvallende muziek. De mannen sluiten onder welverdiend applaus af met “Stratosphere Love” en de band heeft vrijwel zeker nieuwe fans erbij gekregen.

Daarna is het de beurt aan Invent, Animate. Ook deze band brengt onverbiddelijke metalcore met zich mee. De Amerikanen krijgen het publiek goed in beweging en de eerste, echte moshpits zijn een feit. Instrumentaal is het naadloos en de boze vocalen overdonderen je. De fans genieten overduidelijk. Daar doet Erra vervolgens nog een schepje bovenop. Wederom word je getrakteerd op knetterende breakdowns en screams die je doen denken aan Jake Luhrs van August Burns Red. De gitarist verzorgt daarentegen de hoge cleans. Niet alles is loepzuiver, maar het is knap dat hij dit er live zo uitperst. De mannen sluiten af met “Skyline” en laten de aanwezige fans goed opgewarmd achter.

Northlane verschijnt onder groot enthousiasme ten tonele en opent met “Colourwave“. De track is afkomstig van het recent uitgebrachte “Mesmer“. Het is meteen duidelijk dat de fans ieder woordje al kennen en ook de band laat vanaf de eerste seconde zien in bloedvorm te zijn. De Australiërs vervolgen met het oudere “Worldeater” en het indrukwekkende “Rot“. Alles klopt: instrumentaal is er geen speld tussen te krijgen, en zanger Marcus Bridge wisselt moeiteloos af tussen zuivere cleans en bulderende grunts.

Dit mooie samenspel is uitermate belangrijk voor het live overbrengen van dit genre. Er zit namelijk een flinke dosis djent verwerkt in de muziek van Northlane. Dit dromerige, maar ook repetitieve karakter komt echter ook live heel goed uit de verf. Gitaristen Josh Smith en Jon Deiley slaan met machinale precisie de snaren aan, terwijl Bridge er met zijn vocalen overheen danst. “Citizen” getuigt daarvan. Zowel de heftige riffs als de rustige stukken in het nummer klinken fantastisch. Na “Intuition” verdwijnen de heren van het podium, om vervolgens met “Paragon” definitief af te sluiten.

Vanavond was een avondje progressieve metalcore zoals je hem hebben wilt: een avondvullend programma waar maar liefst alle vier de bands dubbel en dwars de moeite waard zijn. Vooral Northlane laat zien dat hij toch echt tot de grote jongens gerekend mag worden. Want wat zetten deze mannen op kinderlijk eenvoudige manier een strakke show neer. Northlane is dan ook echt wel verplichte kost als hij ons land weer aandoet. Doodzonde als je dit gemist hebt!