vrijdag 16 november 2018

Nothing But Thieves laat zien thuis te horen in AFAS Live

Met twee albums op zak, een tour met Muse achter de rug en diverse nummers die gedraaid worden op de Nederlandse radio is er een nieuwe tijd aangebroken voor Nothing But Thieves. De band zal vandaag, op donderdag 15 november 2018, niet meer als voorprogramma te zien zijn, maar zijn plek als hoofdact opeisen in AFAS Live, Amsterdam. De zaal wordt vanavond opgewarmd door The Blackmordia en Deaf Havana.

De show van Nothing But Thieves in AFAS Live is al een hele tijd strak uitverkocht, maar wie tijdens het eerste voorprogramma binnenkomt, zal daar nog niks van merken. Voor een langzaam vollopende zaal brengt The Blackmordia zijn synthrock ten gehore. Met zijn shiny outfits trekt de band veel aandacht en de eerste rijen klappen enthousiast mee wanneer dat gevraagd wordt. Vocaal zat het de band vandaag niet mee.

Daarna is het de beurt aan Deaf Havana. Met een nieuw album op zak is deze band klaar om zijn plek op het podium op te eisen en hij krijgt dan ook een warmer ontvangst van de zaal dan zijn voorganger. Zeker de nieuwere track “Holy“, die een hoog radio-gehalte heeft, slaat aan bij het publiek. Met handen die goed opgewarmd zijn door het klappen is het dan wachten op de hoofdact.

Nothing But Thieves knalt zijn set in met het bombastische “I Was Just a Kid” en daarmee is de toon gelijk gezet. Zanger Conor Mason zijn heldere stem komt met gemak boven het gitaargeweld uit en sleept de hele zaal mee. Nummers van het eerste, self-titled album worden met net zo veel liefde ontvangen als nummers van het in 2017 uitgekomen “Broken Machine“. Met “Take This Lonely Heart” maakt de band een uitstapje naar zijn nieuwe EP: “What Did You Think When You Made Me This Way?“. Het klinkt goed, maar de song kan nog op weinig herkenning van het publiek rekenen. Hierna pakt de band door met veel materiaal van “Broken Machine“. Stevigere nummers, zoals het door bijpassende visuals zwaar politiek geladen “Live Like Animals“, weten de hele zaal aan het dansen te krijgen.

Na wederom een nieuwe track, “You Know Me Too Well“, wordt het publiek getrakteerd op een speciale versie van “Particles“. Wat begint met een akoestisch intro eindigt met een knallende interlude waarin de band zijn muzikale kunsten goed kan laten zien. Het wat oudere “Trip Switch” gaat feilloos over in “Forever & Ever More“. Dit is één van de wat stevigere nummers van de nieuwe EP en deze valt dan ook duidelijk het meest in de smaak bij het publiek. De band sluit zijn encore passend af met “Amsterdam“, geen betere tijd om deze track te spelen dan vanavond. Uit alles blijkt dat Nothing But Thieves dankbaar is voor de warme ontvangst die de stad de band heeft gegeven en zijn hoop is dan ook dat hij de volgende keer een volledige arena kan vullen. Wie vanavond van dit concert heeft mogen meegenieten, hoopt waarschijnlijk mee.