Nothing But Thieves kon beter presteren op “Moral Panic”

De Engelse heren van Nothing But Thieves zijn bij velen geliefd. Door de relatief zachte rock kan vrijwel iedereen de muziek waarderen en heeft de band een aanzienlijke fanbase. Lukt het de band om elk lid van zijn diverse fanbase van dienst te zijn op “Moral Panic“?

Unperson” begint enigszins onheilspellend en gaat over in een elektronisch bewerkt stemgeluid. De muziek is vrij robotisch met een chaotische samenstelling. Waar het ene couplet rustig is, gaat het over in een druk refrein. De stem van zanger Conor Mason gaat van de hak op de tak: hoge noten gecombineerd met snel happerig gezang. Live zou dit wel fantastisch kunnen uitpakken met een lichtshow, want door het onvoorspelbare verloop kan je de sterren van de hemel schijnen. De heren hebben ook een country tintje op het album gedeponeerd met “Is Everybody Going Crazy?“. Dit is een heerlijke track en ligt prima in het gehoor: het heeft een up-beat tempo samengesmolten met een gelikte melodie. Deze kwaliteit zet zich ook door in “Moral Panic“. Deze track is ontzettend goed gecomponeerd. Van de gitaar tot het stemgeluid en de background beat: het nummer klinkt af.

Phobia” geeft het gevoel dat de heren iets te veel geïnspireerd zijn door Billie Eilish. Het nummer heeft diezelfde opbouw: zacht fluisterend, een lichte beat opwerkend naar een explosiever moment in het nummer. Zeker samen met de titel lijkt het in dezelfde trant. Is dit erg? Zeker niet, maar het laat je wel denken aan de hype rondom de muziek van Eilish: wilt Nothing But Thieves dit ook uitproberen? Bij de volgende track “This Feels Like the End” heb je het gevoel dat het een beetje een generiek nummer is. Het doet je wat denken aan de single “Amsterdam“ van de band uit 2017. Een goede formule, dus het kan worden hergebruikt. Dezelfde opbouw, hetzelfde ritme.

Dit generieke geluid zit in meer nummers: “Free If We Want It“, “Impossible” en “There Was Sun“. Ieder nummer is een prima track: lekker in het gehoor en je kan er zeker van genieten. Maar er mist iets unieks, die finishing touch. Het album wordt afgesloten met “Before We Drift Away“. Het opent met een melodie die je letterlijk op het water laat drijven. Een prachtig tokkelend geluid, samen met de dromerige zang van Mason nemen je mee in de track. De opbouw van het nummer is beter dan andere tracks op het album en dat maakt het zo een mooie afsluiter van het album “Moral Panic“.

De plaat in het algeheel is prima en daar zeg je het eigenlijk wel mee. “Moral Panic” en “Before We Drift Away” zijn de uitschieters van dit album. Het totaalplaatje van de nummers voelt toch een beetje als dertien in een dozijn.”Moral Panic” is prima om even lekker naar te luisteren, maar toch verlang je naar meer. Nothing But Thieves had eigenlijk nog wel wat meer kunnen knallen.

Beoordeling: 6/10
Releasedatum: 23 oktober 2020
Label: Roadrunner Records