dinsdag 3 augustus 2021

Nothing But Thieves brengt futuristische vibes op EP “Moral Panic II”

De heren van Nothing But Thieves zijn een van de veelbelovende alternatieverockbands van het afgelopen decennium. Hun baanbrekende album “Moral Panic” kwam afgelopen oktober uit. Gezien het door de pandemie nog wel even duurt voordat de mannen de nieuwe muziek live met ons kunnen delen, brengen ze je de EP “Moral Panic II” om het wachten te verzachten.

De vijfdelige EP start met “Futureproof”, een track dat een vleugje hiphopinvloeden heeft. Het heeft een duidelijk aanwezige beat en het klinkt iets futuristisch. De ietswat ingetogen vocalen van zanger Conor Mason vertellen je dat de wereld in gevaar is. Een song die blijft hangen is het niet: het is nog allemaal iets te braaf. “If I Were You” begint daarentegen karakteristieker. Qua energie is het van hetzelfde niveau als zijn voorganger, maar de opbouw is steviger en heeft meer het geluid dat we van Nothing But Thieves gewend zijn. Opvallend zijn er op het einde robotische en mechanische tonen te horen. Met teksten als: “If I were you I’d treat them better. If I were you I’d settle the weather. It’s coming soon”, is dit een track die wel blijft hangen.

In het midden van de EP is “Miracle, Baby” te vinden. Het liedje begint rustig maar toch overtuigend. Een harde gitaar die nooit ontbreekt, veel dynamische synth en een bass die klinkt alsof het door een subwoofer is gegooid, zorgt het ervoor dat hoe ingetogen het ook klinkt, het toch een atmosferische knaller wordt. We blijven in de bekrompen stemming met “Ce n’est Rien”, al zit daar een verrassende twist in. Een echte stijlbreuk is te horen: de zang gaat in een seconde van rustig naar iets wat een beetje de grunge kant op gaat. Doordat die elementen echt lekker klinken, kunnen de gedeisde stukjes juist ervoor zorgen dat je mood van het nummer kapot gaat.

Afsluiter “Your Blood” start als een akoestische nummer dat qua stijl iets weg heeft van Radiohead. Halverwege wordt er wederom opgebouwd met synths en drums. En dat zorgt voor flinke kippenvel, vooral met de tekst “Oh no, there’s no escape. No matter how I try. Now I’m stuck on one day. For the rest of my life” op de achtergrond. Hoewel de synthesizers daarna misschien wel iets te bombastic worden, is het echt een verrassend goed nummer met veel gevoel.

Hoewel de EP “Moral Panic II” maar achttien minuten duurt, is het een leuke toevoeging op “Moral Panic”. Het luistert lekker weg, maar echte knallers als “Amsterdam” zijn er niet te vinden. Je moet wel van synthesizers houden, gezien die in elk nummer terug te vinden zijn. Al met al is het dus een prima schijfje om te luisteren tijdens een korte autorit.

Releasedatum: 23 juli 2021
Label: RCA UK / Sony Music UK