zaterdag 21 september 2019

Geschreven door Sanne Paaij.

Off With Their Heads laat uitverkocht Patronaat meeschreeuwen

Op donderdagavond 19 september stond de Amerikaanse punkrockband Off With Their Heads voor het eerst in vijf jaar weer in Nederland. De mannen speelden een show in het Haarlemse Patronaat als onderdeel van hun tour rondom het nieuwe album: “Be Good“. De tickets waren een aantal dagen voor de show uitverkocht, dus het café van Patronaat stond propvol. De avond werd geopend door The Murderburgers.

Omdat de show al om 19:30 uur begint, vallen wij binnen tijdens het voorprogramma: The Murderburgers. De zaal staat dan al vol tot aan de voordeur en binnenkomen is niet echt een optie. Het publiek wordt in ieder geval goed opgewarmd, want er wordt geregeld geschreeuwd en gejoeld voor de band uit Schotland. The Murderburgers maakt pop-punk en bracht in maart zijn meest recente plaat uit: “What A Mess“.

Om een paar minuten voor 20:30 uur klimmen Ryan Young en zijn bandgenoten van Off With Their Heads op het podium. Vrijwel meteen begint de band te spelen en opent met “Disappear“, de openingstrack van de nieuwe plaat. Het nieuwe album, “Be Good“, is net een maandje uit en nog niet iedereen heeft de tracks in zijn hoofd zitten. Er wordt dan ook vooral goed gereageerd op nummers van de vorige albums; “Home” en “In Desolation“. Desondanks blijft het publiek gedurende de complete set vrij rustig. Vooraan wordt er gedanst en af en toe ontstaat er een kleine moshpit, maar echt los gaat het niet. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat er op het podium zelf ook niet heel veel energie ontstaat. Frontman Ryan Young is in een slechte bui, en dat is te merken. Halverwege de set spreekt hij even tegen het publiek om dit uit te leggen en iedereen die bekend is met de band en het verleden van Young begrijpt dit. Ondanks dit laat de zanger weten dat de toeschouwers het wel makkelijker voor hem maken om hier te staan.

In de tweede helft van de set lijkt er wat joligheid te ontstaan als gitarist John Polydoros problemen heeft met zijn gitaarriem. Deze schiet steeds los en met een grapje vraagt hij daarom of hij een stoel kan krijgen zodat hij kan gaan zitten. Na een paar minuten heeft iemand vanuit de backstage een stoel geregeld en krijgt Young een kleine glimlach op zijn gezicht. Hij gaat erop staan en bedenkt wat voor rare trucs hij allemaal zou kunnen uithalen. Toch schuift hij de stoel naar zijn bandgenoot, die heerlijk onderuit gaat zitten, met zijn gitaar steunend op zijn been. Hierna komt er wat meer energie bij zowel de band als het publiek. Als er tegen het einde van de show oudere tracks worden gespeeld, zoals “Focus On Your Own Family” en “Drive” worden de keeltjes dan ook goed opengezet. Het wachten is echter op de afsluiter: “Clear the Air“. Zoals altijd zet Young zijn gitaar aan de kant, die in dit geval wordt overgenomen door Noelle van The Murderburgers, en stapt het publiek in. Een grote groep fans weet wat er moet gebeuren en vliegt richting de zanger om het nummer mee te schreeuwen.

Off With Their Heads is duidelijk terug, ook al kost het de frontman soms nog wat moeite. Voor fans die vijf jaar hebben moet wachten was het in ieder geval een meer dan geslaagde avond.