dinsdag 10 januari 2017

ONE OK ROCK – Ambitions

ONE OK ROCK behoeft eigenlijk geen introductie meer. Dit is misschien wel de bekendste Japanse rockband ter wereld. De vier mannen uit Tokio maken aanstekelijke, vrolijke rock. We kennen de band natuurlijk van de monsterhit, genaamd “The Beginning“, maar de band heeft meer te bieden dan een populaire single. Dat is althans de opdracht voor “Ambitions“.

Het hagelnieuwe album opent met een introductie, genaamd “Ambitious (introduction)“. Voor de één is dit een mooie opmaat naar de rest van de nummers, de ander zal hem direct skippen. De inleidende track sluit niet lekker aan op de volgende track van het album, waardoor je het intro beter kan overslaan. Maar opvolger “Boms Away” maakt gelukkig wel wat goed. Het nummer steekt goed in elkaar en het refrein is heerlijk catchy.

De opwaartse mars zet voort met “Taking Off“. De single van de Japanners sluipt in je hoofd en weigert deze te verlaten. Je gaat naar bed met de song en staat er weer mee op. Na een paar keer luisteren zing je elk woordje mee. Leuk is ook de track “Jaded“, waarin Alex Gaskarth van All Time Low zijn stem leent voor een guest vocal. De vaart zit er lekker in en de opbouw is goed. Gaskarth verzorgt de vocals van het tweede couplet, wat zorgt voor een goede afwisseling.

De akoestische track “Hard to Love” breekt het album, op een goede manier, finaal door midden. Wat komt de stem van zanger Takahiro Moriuchi hier tot zijn recht. Een track als deze zou ook live geweldig uit de verf komen met een getalenteerde zanger als deze. Dit mooie rustpunt komt bovendien op precies het goede moment, omdat de rest van het album aan je voorbij raast. Maar het album kent ook een paar zwaktepuntjes. Zo is de single “Bedroom Warfare” weinig vernieuwend en echt een typische tenenkrommende catchy single. De herhaling wordt vervelend en het klinkt allemaal te gepolijst.

Gelukkig weet ONE OK ROCK ook heel goed hoe hij wél degelijke tracks maakt met een hoog catchy gehalte. De tracks “American Girls” en “When I Was King” demonstreren dat perfect. Hier word je weer echt vrolijk van. De plaat telt maar liefst veertien tracks en sluit af met “Take What You Want“. Op de afsluiter maakt ook 5 Seconds of Summer een gastoptreden. Maar helaas is het beste niet voor het laatst bewaard. De track is een typische afbouwer, waar het tempo vrij laag ligt en waar de ooh ooh’s uitgeput worden.

Ambitions” is in een notendop een album met hoogte- en dieptepunten. Op de tracks “Taking Off” en “Hard to Love” mogen de mannen van ONE OK ROCK echt trots zijn. Maar helaas staan er ook een paar nummers op die aan creativiteit te wensen over laten. De lat mag in dat opzicht de volgende keer iets hoger. Desalniettemin kan menig fan van de band zich voorlopig vastbijten in veertien aardige tracks waar de aanstekelijkheid vanaf druipt.

Releasedatum: 13 januari 2017
Label: Fueled by Ramen