vrijdag 8 februari 2019

ONE OK ROCK geeft energie en kracht op “Eye Of the Storm”

De Japanse rockband ONE OK ROCK begint een steeds grotere naam te worden binnen de Europa en Amerika. Zo heeft de band al een noemenswaardige fanbase in Nederland, maar toch hebben velen nog niet eerder van het viertal gehoord. Op 15 februari brengt ONE OK ROCK zijn negende studioalbum uit: “Eye Of the Storm”.

De plaat wordt geïntroduceerd met de titeltrack “Eye Of the Storm”. De song opent langzaam, maar al snel bouwt er een enorme energie op. De lat ligt hoog voor het album met deze opener. Het reeds uitgebrachte nummer “Stand Out Fit In” volgt, welke gebruik maakt van dezelfde techniek. Het opent rustig maar daarna volgt een melodie waar je helemaal in meegetrokken wordt. Leadzanger Taka laat duidelijk zijn zangbereik horen, want hoge noten zijn voor hem een kleine moeite. Hij sprenkelt ze door de track heen alsof het niets is.

Vroeg je om een een meezinger? “Push Back” zal je vrij snel op herhalen zetten en zo snel mogelijk uit je hoofd willen leren. Het a capella intro, ontzettend pakkende ritme, klappen en energie in het lied zijn een succesformule. Het nummer is een mix van overgangen naar allerlei gewaarwordingen. Een hoogwaardig stukje muziek. Ook “Change” bevat een fantastische energie in zich. Beide tracks hebben een rebelse uitstraling en de kracht van een opstand.

Een akoestische gitaar is ook zeker te vinden op het schijfje. Gevoeligheid is geheid het woord dat naar voren komt wanneer je “Letting Go” voor het eerst te horen krijgt. Simplistisch, maar door het vingergeknip en het rustige gitaarwerk is het werk verzorgd en een plezier om naar te luisteren.

Kiiara, bekend van onder andere het nummer “Heavy” met Linkin Park, wordt ook gefeatured op dit album met de track “In the Stars“. Voor veel fans is dit een besliste feelgood-song. Een nummer met oplevende lyrics: “We’re all the way up, up, up, never look down, down, down, I got a feeling that it was written in the stars“, waar je naar een zware dag weer een oppepper door kan krijgen.

En of het album nog niet genoeg energie had getoond, gooit ONE OK ROCK er nog even een schepje bovenop als laatste knaller. “The Last Time” laat net even die gitaren wat meer doorschemeren en is net wat rauwer in vergelijking met de rest van de plaat. Een prima moment om mee te schreeuwen en even lekker op los te gaan. Kort maar krachtig wordt het album geëindigd.

De heren van ONE OK ROCK brengen veel materiaal uit, het laatste album was immers van vorig jaar. Maar dit weerhoudt de band er niet van veel energie en moeite te stoppen in dat wat zij produceren. Je proeft de lust van het kwartet en de Japanners hebben zeker nog meer in petto.

Releasedatum: 15 februari 2019
Label: Fueled By Ramen