woensdag 22 februari 2017

Geschreven door Fabian Rozendaal.

Our Hollow, Our Home – Hartsick

Our Hollow, Our Home is een vijfkoppige melodieuze metalcore band uit Southampton, Engeland. De groep is opgericht in 2013 en komt nu eindelijk met een debuutalbum. Een plaat genaamd “Hartsick“. De mannen kwamen in 2015 al met de EP “//Redefine“. Binnen de eerste vier jaar van je bestaan als band met een EP en een album komen is best een prestatie. De vraag is of de Britten er ook een goede plaat van gemaakt hebben.

Hartsick” brandt los met “The Sea Will Sleep“. Dit is een typische introductie met in het begin een melodie en wat omgevingsgeluiden, met aan het einde natuurlijk een breakdown. Redelijk standaard, maar daar is niets mis mee. “The Sea Will Sleep” vloeit over in “Lone Shark“. Met clean vocals lijkt dit op Burning Down Alaska. De grunts van Connor Hallisey klinken verschrikkelijk bruut. Het refrein is gevoelig en een beetje catchy.

Later horen we “Worms Wood“. Een heerlijk snelle en heavy track, afgezien van het refrein. Deze is namelijk wederom erg catchy, maar in dit nummer gaat dat goed samen. Dit is een trucje dat Our Hollow, Our Home goed onder controle heeft. Het is helaas een trucje wat te vaak herhaald wordt: in “Hartsick” en “Karmadillo” horen we hetzelfde. In “Karmadillo” hoor je zelfs een heuse “Oah-oah-oh-oh“, alsof je naar een gezellig poppunk album aan het luisteren bent.

Op een bepaald moment wordt het lastig om de nummers uit elkaar te houden. De clean zang klinkt in elke track hetzelfde en wordt na een tijdje irritant. “Of Might And Mane” is eigenlijk het enige nummer dat iets heeft wat de andere tracks niet hebben. Er wordt namelijk een soort van gerapt. Of het goede rap is of niet maakt niet uit. Als dit de enige afwisseling is die je krijgt op een album met een tracklist van dertien plus een bonustrack, pak je die met beide handen aan. De bonustrack is een akoestische versie van “Throne To the Wolves. Waarom had Our Hollow, Our Home het qua cleans niet hierbij kunnen laten?

Het klinkt nu allemaal erg negatief, maar zo slecht is het muzikaal niet. Met wat meer afwisseling zou dit een goed album zijn. Als je echter een plaat als “Hartsick” maakt met dertien nummers is het misschien een goed idee om niet elke track dezelfde opbouw te geven. Our Hollow, Our Home heeft de potentie, maar het komt er hier niet helemaal uit. Fans van Erra en Burning Down Alaska zouden dit wel eens tof kunnen vinden.

Beoordeling: 5/10
Releasedatum: 3 maart 2017
Label: Eigen Beheer