dinsdag 19 maart 2019

Panic! At the Disco bewijst bij de besten te horen in AFAS Live

Het is maandag 18 maart 2019 en om 8:00 uur staat er al een groepje fans voor de deur van AFAS Live, Amsterdam. Niemand minder dan Panic! At the Disco staat in deze 6.000-man tellende zaal. De venue is vanavond tot de nok toe gevuld, want de show is al geruime tijd uitverkocht. Zelfs op Ticketswap zijn er geen kaarten meer beschikbaar. Het voorprogramma wordt verzorgd door Arizona.

Om exact 20:00 uur klinken de eerste tonen van Arizona. De band lijkt wat moeite te hebben in het begin. De bandleden komen eerst op zonder zanger en dit lijkt voor de band nog een beetje onwennig. De eerste paar zinnen worden onverstaanbaar uitgesproken omdat de microfoon niet hard genoeg staat. Dit duurt gelukkig maar een paar minuten. Daarna is het duidelijk waarom Panic! At the Disco besloten heeft om met Arizona te touren. Frontman Zach danst heerlijk over het podium, zakt ineens door zijn knieën op sommige momenten en weet AFAS Live klaar te stomen voor de “I Write Sins (Not Tragedies)”-band.

Het duurt nog tien minuten tot de klok 21:00 uur slaat, maar een immens gegil vult de Amsterdamse muziekbak. De lichten doven en op het scherm start een timer waarop te zien is dat het nog tien minuten duurt tot de fans kunnen genieten van Brendon Urie en zijn bandleden. Het podium is gevuld met een drumstel, een trompet, een piano en een stoeltje. Nu is het wachten op de mensen die deze zullen bespelen. Ondanks dat er afgeteld wordt van 10 naar 0 minuten, lijkt het wachten een eeuwigheid te duren.

Niemand doet meer geheimzinnig over het feit dat Panic! At the Disco vooral Brendon Urie + band is. Dat wordt nu ook zeker weer duidelijk. Ondanks dit gegeven, doen bassiste Nicole Row en gitarist Mike Naran heel leuk hun best om hun steentje bij te dragen; wat zeker ook lukt. Maar er is natuurlijk geen twijfel over mogelijk dat Urie de show steelt. Zijn stem, zijn charisma, zijn show: het klopt allemaal. Bij iedere eerste paar noten gillen alle aanwezige fans. Het maakt niet uit of het “Don’t Threaten Me With a Good Time”, “The Ballad ofMona Lisa” of “Hallelujah” is. Iedereen geniet. Ook de papa’s en mama’s die mee zijn.

Zodra Urie plaatsneemt achter zijn piano om “Nine In the Afternoon” te spelen, begint het hele riedeltje weer opnieuw: een onmenselijk goede stem, oorverdovende fans, een meer dan spectaculaire lichtshow en goede ondersteunende visuals op de ledschermen achter de band. Panic! At the Disco nomineert zichzelf vandaag in AFAS Live voor beste show van het jaar.

Wat toch wel jammer is, is dat Urie graag wil laten horen dat hij een enorm stembereik heeft. Na verschillende malen dit te doen, is het wel duidelijk en begint het soms wat irritant te worden. Het zijn uithalen die niet in het nummer thuishoren, dus een paar keer is genoeg. Nu wordt het overkill. Urie lijkt het zichzelf ook te realiseren en naarmate de show vordert, hoe minder willekeurige hoge noten het publiek ingegooid worden. Mooi herpakt!

Toch wel gek: een van de mooiste nummers die Panic! At the Disco ooit geschreven heeft, “Death of a Bachelor”, wordt — in vergelijking met de andere nummers — een stuk minder goed ontvangen. Wel moet ook gezegd worden dat Urie’s stem af en toe ook een beetje uit de bocht vliegt. Niet een 10 van de 10, maar zeker wel een dikke 9.

Tijdens “Girls / Girls / Boys” haalt Brendon Urie “de meeste LGBT-vlaggen van de tour” op bij het publiek en spreekt daarna het publiek toe. “Voor iedereen, en speciaal voor de jongeren, als je voelt alsof je hier niet hoort: je hoort hier wel en we accepteren je.” Een heel mooi en vooral belangrijke boodschap die iemand met zo een groot publiek met trots mag dragen. Het publiek reageert – uiteraard – weer uitzinnig!

Als laatste moet er zeker ook een veer tussen de billen gestopt worden van Brendon. Hij heeft meerdere nachten, als hij niet kon slapen tijdens deze tour, wat Nederlands geleerd: “hartelijk bedankt” en “ik hou van jullie allemaal” komen met een aangenaam accent zijn tong af rollen. Oké, als je meerdere nachten de tijd hebt, kun je meer leren, maar hey! Daar gaat het niet om.

TIP: Voor Windows-gebruikers: ctrl + klik op een foto om in een nieuw tabblad te openen. Voor Mac-gebruikers cmd + klik.