woensdag 17 januari 2018

Geschreven door Melanie Snoei.

Paramore tovert een glimlach op ieders gezicht in AFAS Live

Het is dinsdag 16 januari 2018. Een koude, donkere dag. Behalve in Amsterdam bij AFAS Live, want daar treedt de kleurrijke Paramore op, met mewithoutYou in het voorprogramma. Het concert stond al een tijd op de planning, maar in het nieuwe jaar moest het dan eindelijk gebeuren. Laat de band net zo een vrolijke vibe achter als dat hij kleurrijk is?

De taak om de voeten van de honderden fans alvast eens van de vloer te krijgen lag bij de heren van mewithoutYou. Dit is een tamelijk duistere en schimmige band in vergelijking met de kleurrijke show die het publiek hierna te wachten staat. Dat deze performance zo anders is dan die van Paramore en het publiek nog tamelijk koud gelaten lijkt, betekent niet dat deze teniet wordt gedaan door de hoofdact van de avond. We krijgen heerlijke posthardcore te horen met veelzeggende teksten die vocalist Aaron Weiss uitspuwt. De heren dragen warme beanies die recht uit de schappen van de typische Amsterdamse souvenirwinkel lijken te komen en gaan volledig op in de krachtige set die zij neerzetten. Afgezien van enkele geluidstechnische verbeterpunten, mogen de vijf heren zichzelf een klop op de schouder geven voor wat zij hebben laten zien vanavond.

Paramore maakt gebruik van het schrikeffect door wat eerder dan verwacht het podium al op te stormen. De set wordt geopend met de nieuwe hit “Hard Times” en wordt opgevolgd door de klassieke meezinger “Ignorance” waarbij de vocals van frontvrouw Hayley Williams te horen zijn door een megafoon. Samen met felgekleurde en kunstzinnige lichteffecten in de achtergrond is de band een echt plaatje om naar te kijken.

Wie naar dit concert ging met de hoop om wat oudere nummers te horen, moest helaas met teleurstelling naar huis terugkeren. De show is rijkgevuld met tracks van het nieuwste album: “After Laughter.” Omdat de band vooral op dit album de poppunksound heeft ingeruild voor synthpop, is de hele set hierdoor gekleurd. Het is een kwestie van smaak of je hiervan kan genieten of van baalt.

Natuurlijk horen we nog altijd de echte klassiekers. “Hate To See Your Heart Break” en “Misery Business” doen nog altijd de harten van de fans sneller kloppen. Vooral bij de laatstgenoemde aangezien de band traditiegetrouw bij dit nummer een fan op het podium uitnodigt om het nummer af te maken. De spanning is op dat moment om te snijden in de zaal: tientallen kartonnen bordjes worden de lucht in gehouden en fans houden zenuwachtig elkaars hand vast. Een meisje vanuit het midden van de zaal wordt uiteindelijk gekozen en danst samen met de band het nummer tot een einde.

Het publiek krijgt een aangename verrassing in de schoot geworpen op het moment dat de frontman van mewithoutYou, Aaron Weiss, het podium ineens weer opstormt. Hij vergezelt Paramore direct na de track “Idle Worship” en brengt “No Friend” tot een heel nieuw niveau. Tijdens een instrumentale bridge in het nummer begint hij op bombastische wijze eigen lyrics de zaal in te vuren. Men geeft hem een daverend applaus en hierna verdwijnt hij weer backstage. Ook drummer Zac Ferro krijgt deze avond een extra momentje in de schijnwerpers. Hij speelt een nummer van zijn eigen band, HalfNoise. “French Class” is niet bij iedereen even bekend, maar het enthousiasme dat van het podium afspat, zorgt ervoor dat iedereen toch vrolijk mee staat te knikken en te dansen.

Een moment om op adem te komen wordt het publiek eigenlijk niet lang gegund. De band raast in sneltreinvaart de setlist door, met alleen hier en daar een korte speech. Er wordt gesproken over dankbaarheid, groei en de schoonheid van het delen van muziek. Niets nieuws eigenlijk, maar het versterkt toch de vredelievende en gezellige sfeer in de zaal. Na een korte encore klinken de voetstappen alweer op het podium. Paramore sluit af met het welbekende “We! Are! Paaaaaaramoooore!” en zodra de laatste noot van “Rose-Colored Boy” gevallen is, vallen ook de lampen uit. Paramore laat de fans met een brede glimlach op het gezicht achter, terwijl zij de zaal verlaten. Het was een show van excellent niveau, zoals we van de dame en heren gewend zijn.

TIP: Voor Windows-gebruikers: ctrl + klik op een foto om in een nieuw tabblad te openen. Voor Mac-gebruikers: cmd + klik.