donderdag 18 februari 2021

Geschreven door Joey Reijenga.

Psychedelic Porn Crumpets knipt de remmen door op “SHYGA! The Sunlight Mound”

Als je je ooit afvraagt hoe een Dali schilderij zou klinken dan is er goed nieuws voor je. De gasten van Psychedelic Porn Crumpets hebben namelijk een nieuw album. “SHYGA! The Sunlight Mound”.

Als je binnen stapt in het kleurrijke canvas van Psychedelic Porn Crumpets valt je gelijk op hoeveel fuzz pedalen en scheurende gitaren hier te vinden zijn. Het is al snel duidelijk dat het woordenboek van deze Australische band het woord ‘stop’ niet bevat. Op nummers zoals “Mr. Prism”, “Tripolasaur” en “Sawtooth Monkfish” is het voortdurende bombardement van geluid die het meest vergelijkbaar met een hyperactieve schilder die alle regels verbreekt. Toch, blijft er in de kleuren, en zo ook de muziek, een duidelijke harmonie.

Maar het kan nog harder. Nummers als “Tally-Ho” en “The Terrors” zijn psychedelische fuzz punk tot de max. De drums op “Tally-Ho” zijn gruwelijke klappen in je gezicht. Enorm strak met een geweldige sound. Ook de slaggitaar en de bas grijpen je vast en houden de vaart er flink in.

Er is een onverwoestbare barrage van de ritme sectie en gitaarpartijen die alle taboes doorbreken. De vocalen plaatsen zich als een omnipotente reisleider. De reis door het land van Psychedelic Porn Crumpets is een trip die je nog lang na je terugkomst wilt herleven.

Gelukkig dat onze reisleider je ook nog even je rust laat pakken op “Glitter Bug” en “Hats off to the Green Bins”. Het tempo ligt wat lager dan de rest van het album en het arrangement is bij lange na niet zo intens als “Tally-Ho”. Dit is echter geen excuus om deze nummers te negeren. De hypnotiserende gitaarlijnen van “Hats off to the Green Bins” en de ijzersterke vocale performance van “Glitter Bug”, zorgen ervoor dat deze nummers net zo vet zijn als de rest van het album.

Als je “SHYGA! The Sunlight Mound” ziet als een reis dan is het begin het moment wanneer alles nog nieuw voor je is, het midden is gevuld met bezienswaardigheden en daarna mag je het even laten bezinken op het strand. Wat is er nu nog te doen? Natuurlijk “Mundungus” en “Mango Terrarium” aanzetten. Deze twee nummers laten nog één keertje zien waar Psychedelic Porn Crumpets voor staat. Onwijs lekkere nummers waar je ter plekke van wilt gaan dansen.

Tot slot klinkt “Round The Corner” een korte interlude van 40 seconden waar je nog even mag ademhalen, en dat is maar goed ook. Het slotnummer “The Tale of Gurney Gridman” is bijna niet te vergelijken met de rest van het album. Het nummer start met de gehele band op de hoogste stand en veranderd halverwege naar een gevoelig trippend assortiment aan geluiden. Gelukkig word je door de rustige tweede helft thuisgebracht. De jungle van Psychedelic Porn Crumpets is namelijk niet eentje waar je zomaar uit komt.

Psychedelic Porn Crumpets weet ook op dit album weer te knallen. “SHYGA! The Sunlight Mound” is een mix van muzikaliteit en ouderwets raggen. Als je heel goed zoekt en het uitgebreid bestudeerd dan kom je er eigenlijk achter dat je er nog steeds niks van begrijpt. Maar dat is helemaal niet erg want het is wel onwijs vet.

Releasedatum: 5 februari 2021
Label: What Reality?