vrijdag 10 januari 2020

Pressure Cracks gooit alle agressie eruit op EP “This Is Called Survival”

Pressure Cracks is een van de vele projecten van zanger Jason Butler, vooral bekend als frontman van Fever 333. In deze nieuwe formatie zitten tevens ex-leden van de band Scars of Tomorrow. De heren noemen zichzelf hardcorepunk, sociaal betrokken, politiek bewust en hebben een hoog gehalte moshbaarheid. Een grote belofte, dus laten wij eens kijken hoe de EP, “This Is Called Survival“, klinkt die vrijdag 10 januari het licht ziet.

Like Father Like None” begint met een bericht dat wordt omgeroepen. Klassiek voor een band die zich vaak politiek betrekt, maar wat hierna komt, is niet per se wat je verwacht. Denk je aan Jason Butler, denk je aan Fever 333, maar dit is tóch even een stapje harder. Ruig gitaarwerk en smerige screams dreunen door je speakers. Het tempo ligt hoog en het voelt alsof je geen adem kan halen, want er is geen momentje rust in deze track. Drie minuten lang screamt Butler knetterhard het nummer vol.

De tweede song, “Ready For You“, opent in de eerste paar tellen wat rustiger, wat zwaarder, met iets meer lading. Maar dan dendert de zang met een ton agressie je kamer weer binnen. Op ditzelfde harde tempo racen we door in “Shhh“. Dit nummer onderscheidt zich wat meer van de rest omdat stilistisch gekozen is voor het herhalen van sommige lyrics. In de chaos van de harde, hoge screams valt dit toch enigszins op. Tevens is er een net wat hoger gehalte schelden, wat bijdraagt aan de flinke dosis agressie dat de EP uitstraalt.

Tot slot is er het nummer “Big T Youth” wat niet onderdoet aan de energie van de vorige tracks. Ben je meer op zoek naar een evenwichtige balans tussen rust en screams? Dan ben je misschien blij met deze laatste toevoeging. Want ben je niet helemaal thuis in deze sfeer, voelt dit toch allemaal hetzelfde. Desondanks is deze song het mildst van allemaal, met een intermezzo waar er net even wat minder ruig wordt gezongen.

Zoals reeds meerdere malen benadrukt: woede, snel en ontzettend vieze screams, dat is hoe je deze EP het beste kunt samenvatten. Ben je een Fever 333 fan, betekent dit niet dat je het leuk hoeft te vinden, het moet maar net in je straatje passen. Een hoog gehalte moshbaarheid? Jazeker. Hardcorepunk? Check. De heren leveren zeker dat wat zij beloven en dat is toch zeker wat waard.

Beoordeling: 6/10
Releasedatum: 10 januari 2020
Label: WarAgainstRecords