Protest the Hero overdondert op “Palimpsest”

Vanwege stemproblemen moest Protest the Hero in 2018 het opnemen van een nieuwe plaat uitstellen. Vervelend, want de laatste muziek die hij uitbracht was een EP in 2016. Na vier jaar is het dus hoog tijd voor nieuwe nummers – en de band levert dat in de vorm van “Palimpsest”, zijn vijfde studioalbum.

Wat direct opvalt is dat de rockers hun progressieve roots niet zijn vergeten. In het eerste nummer, “The Migrant Mother”, treden de ingewikkelde gitaarriffs direct op de voorgrond, waarbij een vast ritme niet te bekennen is. Je hoort dat de band ondertussen al jaren in het vak zit en een meester is geworden in het spelen van progressieve muziek. Ook zanger Rody Walker mag op deze eerste track zijn veelzijdigheid al tonen. Van hoge uithalen tot felle schreeuwen: ze komen allemaal voorbij en zijn meesterlijk uitgevoerd.

Na de eerste track kakt het album niet in en gaat verder op hetzelfde niveau met dezelfde intensiteit. “All Hands” is in het bijzonder een overdonderend meesterwerk. Het begint reteprogressief in het couplet, gaat over in een knallend refrein met hoge noten van Walker en daarna volgt een optimistische, meeslepende gitaarlijn met complex drumwerk in de achtergrond. Zelfs op de rustige momenten is de techniek van de heren onmiskenbaar. Maar de rustige momenten in het nummer zijn van korte duur, want Protest the Hero doet nooit lang hetzelfde. De verschillende delen van de song volgen elkaar in rap tempo op. Zo verveelt dit lied geen moment.

Op “The Fireside” shinet zanger Walker pas echt! Hij zingt snel en hoog, en schreeuwt met een felheid die goed bij de rest van het nummer past. Maar ook de basgitaar is heerlijk te horen hier. Hoewel de bas vaak de ritmegitaren volgt, speelt het hier soms ook helemaal zijn eigen ding. Het herinnert ons eraan dat élk lid van Protest the Hero de koning van zijn instrument is.

De tien tracks van dit album zijn allemaal adembenemend. Het is maar goed dat de band drie instrumentele intermezzo’s op de plaat heeft gezet om de balans te bewaren. Het zijn korte klassieke stukken die een welkome verandering zijn. Toch hadden ze wel iets bombastischer gemogen; pauzes zijn nodig, maar deze tracks zijn zo anders dan de rest van het album dat ze uit de toon vallen. Gelukkig stoort het niet erg.

Al met al heeft Protest the Hero geweldig werk geleverd. Het heeft even geduurd voordat ze het album konden opnemen, maar “Palimpsest” is zonder twijfel het wachten waard. Het maakt niet uit of je al bekend bent met de band of niet: dit is een album dat je móét luisteren!

Releasedatum: 19 juni 2020
Label: Spinefarm Records