vrijdag 12 april 2019

PUP levert energie op “Morbid Stuff”

De Canadese punkers van PUP zijn sinds het uitbrengen van hun laatste plaat “The Dream Is Over” een favoriet binnen de scene geworden. De laatste jaren heeft de band meerdere gigs gespeeld in Nederland en België. Ook in de studio heeft hij niet stilgezeten: PUP komt namelijk met een nieuwe plaat, genaamd “Morbid Stuff“.

Het eerste nummer, “Morbid Stuff“, trekt meteen de aandacht. De band begint redelijk rustig, maar voert al snel het tempo op. De band gebruikt een combinatie van de expressieve zang, snelle drums, slim gitaarwerk en gangvocals. Ook “Kids” gaat op dezelfde noot door. Vooral de ruige, energieke riffs in de bridge zijn een plezier voor het oor.

Deze plaat is de meest boze die PUP tot nu toe heeft uitgebracht. Dit komt niet persé door breakdowns of screams, maar wel door de gefrustreerde vocals en al helemaal door de lyrics. “Just ’cause you’re sad again, it doesn’t make you special at all!” sneert frontman Stefan Babcock in “Free at Last“. Maar de band doet dit vaak wel op een cynische, wat humoristische manier, zoals in “See You at Your Funeral“: “I hope the world explodes, I hope that we all die. We can watch the highlights in hell, I hope they’re televised.” Samen met de uptempo instrumentatie zorgt dit voor balans op een anders wel heel kwade schijf.

Alhoewel de band deze formule blijft aanhouden gedurende het hele album, verveelt de plaat nooit. Waarom zou je ook een recept veranderen als het top klinkt? Vooral de zangmelodie in “Sibling Rivalry” is verschrikkelijk aanstekelijk en tegelijkertijd spottend: deze track zal geheid een publieksfavoriet worden. Op “Full Blown Meltdown” doet PUP echter wel wat anders. Deze track is verreweg het meest agressieve nummer op de plaat. De scheurende gitaren, zware bas en de screams van Babcock leiden tot een breakdown aan het eind. Wát een heerlijke track.

Voor je het weet, en eigenlijk veel te snel, ben je alweer aan het einde van de plaat beland. “Bare Hands” heeft een bijna theatraal, maar ontzettend meezingbaar refrein en maakt het de luisteraar onmogelijk stil te blijven zitten. “City” begint op een deinende, onheilspellende manier. Maar halverwege keert het tij: grootse, vervormde instrumentatie eindigt de track en daarmee ook het album.

PUP bevat alle elementen die je in een hedendaagse poppunkband wilt vinden en lijkt met elke plaat alleen maar beter te worden. “Morbid Stuff” is catchy, boos, cynisch en zelfbewust, en dat allemaal zonder de balans te verliezen. Laat de zomermaanden maar komen, want deze plaat zal hiervoor de perfecte soundtrack vormen.

Beoordeling: 8.5/10
Releasedatum: 5 april 2019
Label: Rise Records