PVRIS heeft het lastig op “Use Me”

PVRIS is net in wat controversiëler daglicht gekomen, nadat gitarist Alex Babinski beschuldigd is van seksueel wangedrag. Desondanks deze tegenslag heeft de band toch het album “Use Me” twee dagen later, op 28 augustus, uitgebracht.

We trappen af met “Gimme a Minute“. Het start rustig, maar ontplooit zich langzaam naar een catchy refrein. Het nummer is vrij minimalistisch in het begin, maar het schept er telkens een klein muziekelement bij op. De plaat gaat echter pas écht van start bij “Dead Weight“. De stem van Lynn Gunn is hier een stuk krachtiger, dichter bij haarzelf. Het refrein is lekkere herrie en de overgangen zijn een knaller voor wanneer we dan éíndelijk weer naar liveshows mogen. Het nummer biedt variatie, wat het pure talent laat zien van PVRIS.

Good to Be Alive” neemt een stapje terug, maar heeft toch enige pit. Vooral de gitaarriff is gewoon een lekkere jam en beat. “Death of Me” begint ook vrij rustig, maar wanneer er gewerkt wordt, is het refrein explosief. Het doet je wat denken aan “Heaven“: het heeft diezelfde energie en vibe. Met een mooi pokkelend intro van “Hallucinations” klinkt Gunn heel terughoudend, maar gaat wederom weer los in het refrein. Het is een werkend concept, maar bijna ieder nummer is wel hetzelfde opgebouwd. Vervelend? Niet per se, want tussen de nummers zit nog steeds veel variatie, maar begint het wel op te vallen.

Er is ook nog een gast op het album: 070 Shake. Op “Use Me” hoor je dan ook sterk de invloeden van haar alternatieve hiphop. Het nummer heeft sterke laidback invloeden en de stem van 070 Shake zorgt voor een prachtige samenkomst van werelden. Het is een heerlijke verfrissing op het album. Op de laatste track “Wish You Well” is een toffe beat te horen. Het is een leuk nummer, maar daar blijft het wel bij. Het heeft niet die echte spark als het begin van de plaat heeft.

Het album is goed. Overal is het concept wel een beetje hetzelfde, wat geen ramp hoeft te zijn, maar het is wel continu hetzelfde kunstje opvoeren. Het voelt ook of er aan het begin van de plaat “Use Me” net wat meer pit zit dan op het einde. Een album waar niets mis mee is, maar ook geen hoogstandje.

Releasedatum: 28 augustus 2020
Label: Warner Records Inc.