maandag 13 november 2017

Queens of the Stone Age in Ziggo Dome

Queens of the Stone Age is een bekende in ons kikkerlandje. De band stond al 25 keer eerder in ons land op het podium. Een nieuwe plaat, genaamd “Villains“, betekent een nieuwe tour. Op zondag 12 november komt de excentrieke band rondom Josh Homme voor de 26ste keer het Nederlandse publiek vermaken. Ditmaal in een uitverkochte Ziggo Dome! We waren ook bij de show van Rise Against.

De Amerikaanse indierockband Broncho verzorgt de opwarming vanavond. De band brengt vrolijke, doch chaotische indierock mee. Maar niet de variant waar je zelf per se heel vrolijk van wordt. Het is nogal dertien in een dozijn: de vocals zijn onverstaanbaar en het lijkt wel alsof ze op een compleet andere planeet zijn. Broncho doet het voor een select publiek misschien goed, maar de mensen in deze zaal bekoor je er niet echt mee. De feedback uit het publiek is dan ook gering.

Queens of the Stone Age gaat ongetwijfeld meer leven in de brouwerij brengen. De legendarische band komt om 21:00 uur op met “If I Had a Tail” van het uit 2013 komende album “…Like Clockwork. De band vervolgt met “Monsters In the Parasol“. De sfeer zit er goed in en de heren kunnen op een daverend applaus rekenen. Frontman Josh Homme neemt daarna even de tijd om zijn liefde voor Amsterdam kenbaar te maken. Tot driemaal toe zegt hij dat het zaterdag is en al vrij snel wordt duidelijk dat de hoeveelheid alcohol in zijn bloed waarschijnlijk boven de norm is.

Ondanks dat staat de band prima te spelen. De oude doos wordt open getrokken met “You Think I Ain’t Worth a Dollar, But I Feel Like a Millionaire” en “No One Knows“. Het publiek geniet. Daarna begint de kwaliteit, en daarmee ook het enthousiasme in de zaal, erg te wisselen. De dronken toestand van Homme wordt steeds opvallender. Zo zegt hij voor aanvang van “Make It Wit Chu” dat hij ‘shitfaced’ is en steekt een peuk op. Vanaf dat moment is het publiek vrij tam en loopt de band tussen de nummers door wat aan te kloten. Het haalt compleet de snelheid uit het concert.

Totdat “Little Sister” aanbreekt; dan zit de vaart er weer goed in. De solo van Homme is echter nogal slordig. Maar alsnog kan de band rekenen op een flink applaus. Het daaropvolgende “Sick, Sick, Sick” is misschien wel het meest waardeloos uitgevoerde nummer van de avond. Het is één chaotische brei. “Go With the Flow” maakt gelukkig weer een hoop goed. De toegift bestaat tot slot uit maar liefst vier tracks, waarvan de gouwe ouwe “Song For the Dead” de allerlaatste is.

Vanavond staat vooral in het teken van het dronkenschap van frontman Homme. Het is een vrolijke bedoening, maar het had allemaal net wat strakker en fijner gekund. Het geheel hing niet lekker samen en de kwaliteit van het optreden schommelde. Bovendien liepen de mannen erg uit, waardoor veel mensen tijdens de toegift al weg moesten lopen om niet de laatste trein naar huis te missen. We zijn beter van de mannen gewend. Volgende keer beter, en hopelijk nuchter.