dinsdag 14 september 2021

Geschreven door Tom Duteweert.

Real Friends laat zich van twee kanten zien op “Torn In Two”

Real Friends heeft als poppunkband natuurlijk geen introductie nodig en brengt met “Torn In Two” hun nieuwe EP uit. Wie dat wel heeft is Cody Muraro, die sinds vorig jaar de nieuwe zanger van de band is. Kan Murano zijn stempel op de nieuwe muziek drukken, zoals ex-zanger Dan Lambton dat deed?

Torn In Two” bestaat uit twee delen. Het eerste deel bestaat uit vijf nieuwe liedjes, die in het tweede deel in andere versies nog eens te beluisteren zijn. Het eerste deel begint met “Remedy For Reality”. Na de eerste maten van schelle, overdriven, gitaar en teksten als “can’t snap out of it, black clouds overhead are permanent”, weet je al dat dit gewoon Real Friends is zoals je hem hebt leren kennen. Dat gaat verder met “Nervous Wreck”, dat van deze vijf nummers de grootste hit zal zijn. Alles aan de track is gewoon heerlijke sadboipoppunk. Het refrein heeft exact de juiste energie en catchyness dat je het mee wilt zingen zonder dat je doorhebt dat je zelf totaal niet kan zingen. “Lately I’ve been more or less a nervous wreck”, zal uit menig badkamerraam klinken.

Teeth” is een emotionele kijk op de laatste jaren van zanger Murano. Hij gaf zelf aan dat de afgelopen tijden de meest lastige periode van zijn leven was. Dat is terug te horen in de muziek: de akoestische gitaar en strijkinstrumenten in de refreinen geven de ruimte de pijn weg te zingen. Hoewel de energie in het nummer tijdens het tweede refrein en de bridge wat hoger is, neemt dat niet weg dat de emotie hier centraal staat. Het geeft ook de ruimte aan de zanger om zichzelf nog wat meer te presenteren. “Spinning” schud je even wakker en bouwt vervolgens op naar een typische Real Friends song. “Storyteller” begint rustig en geeft wederom Murano de tijd om zijn stem te laten horen. Dit lied pakt je niet zo direct als “Nervous Wreck” of “Teeth” dat deden, maar ook dit is gewoon een heel fijn nummer.

Het tweede deel bestaat zoals gezegd uit dezelfde vijf liedjes, maar in een andere versie. “Teeth” is hier niet langer akoestisch, terwijl de andere vier nummers wat meer lo-fi zijn. Dit is ongeacht geïnspireerd door het “Pure Noise Lofi Punk Chill” album dat recordlabel Pure Noise in juni uitbracht. De orginele versie van “Teeth” klinkt duidelijk beter dan deze versie. Dit is lastiger te zeggen bij de vier andere nummers. De live drums worden vervangen door een drummachine en er komen synths en keys aan te pas om sommige bas- en gitaarstukken te vervangen. De zang is opnieuw ingezongen, dit keer met wat minder energie. De zang-, bas-, en gitaarpartijen zijn echter niet één-op-één vervangen waardoor de alternatieve versies wel echt een eigen identiteit hebben. De beste manier om de sound te omschrijven is dat je het op kan zetten als je Real Friends wilt luisteren maar de mensen om je heen niet van “luide muziek” houden. Het is gewoon een andere vibe, maar ook deze vibe is lekker.

Op “Torn In Two” laat de band zich van twee kanten zien en krijgt nieuwe zanger Cody Muraro ruimte om zich te laten horen. Tegelijkertijd klinken de heren hier gewoon als Real Friends, en is dit gewoon een sterke toevoeging aan de discografie!

Releasedatum: 17 september 2021
Label: Pure Noise Records