vrijdag 20 november 2020

Refused houdt punk in leven op “The Malignant Fire”

Refused gaat al bijna 30 jaar mee en nog steeds is hij populair in de punkscene. In die jaren heeft hij de traditie opgebouwd om afwisselend een album en dan een EP te maken. Het album “War Music” kwam uit 2019 en daarom is het nu weer tijd voor een EP: “The Malignant Fire”.

De plaat opent met “Malfire”, een track die ook al op de plaat “War Music” voorkwam. Het lied begint rustig, maar langzaam bouwt het op naar het refrein. Daar schreeuwt de zanger, Dennis Lyxzén, onder begeleiding van een zware gitaarriff. Dat maakt headbangen onvermijdelijk. Na die lekkere opener gaan we verder naar “Born On the Outs”, een cover van House Mafia. Het opent met wat palm-muted gepluk aan de gitaar terwijl de snaredrum langzaam groeit in volume. Ook de stem van Lyxzén wordt almaar intenser. Het lijkt op te bouwen naar een knallend toppunt. Helaas is die climax, het refrein, niet helemaal wat je ervan zou hopen. De drums missen wat pit doordat er geen gebruik wordt gemaakt van de snaredrum. Gelukkig leert Refused daarvan in het tweede refrein, zodat die wat beter valt.

Als je van basgitaar houdt, zal “Organic Organic Organic (Go Fuck Yourself)” wel in de smaak vallen. De coupletten hebben heerlijke baslijnen. Maar het beste gedeelte van de track zit pas aan het eind. Daar komt de zwaardere kant van Refused weer naar voren, en stilzitten is onmogelijk. Je moet wel bewegen en meeschreeuwen: “Organic, organic, organic, go fuck yourself!” Het is ontzettend aanstekelijk en blijft lekker in je hoofd hangen.

“Faceless Corporate Violence” is een track die meer wegheeft van old-school hardcorepunk. Het is een ware energiebom. Daarnaast zijn de gitaarriffs om flink van te genieten. Datzelfde horen we ook op de afsluiter van de EP: “Jackals Can’t Be Bothered to Dream”. De nummers verleggen geen grenzen, maar ze zijn wel echt lekker.

Op “The Malignant Fire” levert Refused vijf energieke tracks. Niet heel afwisselend, maar het is wel goede muziek. Zo bewijst de band maar weer: punk’s not dead!

Releasedatum: 20 november 2020
Label: Spinefarm Records