woensdag 25 augustus 2021

The Damned Few laat rauwe rock-‘n-roll horen op EP “Black Blooded Woman”

Ondanks dat de band nog niet zoveel materiaal heeft uitgebracht, heeft The Damned Few al een heerlijk eigen karakter. Zoals de leden zelf al aangeven in het interview dat wij onlangs met hen hadden, houden ze van riff based rock-‘n-roll. Wat staat er ons dan te wachten op “Black Blooded Woman“?

Als eerste knalt “Baby Boo” door de speakers. Het introriffje rolt je gehoorgang in en dit wordt vervolgd door de hazy stem van zangeres Dion Legebeke. De hoge noten die zij hier haalt doen je enigszins denken aan de uithalen van Deep Purple‘s “Child In Time“. Het eindigt in snoeiharde gitaargeluiden en dan gaan we over in de titeltrack: “Black Blooded Woman”. In dit nummer proef je iets meer de ‘old school rock-‘n-roll’. Het heeft wat meer ruwe randjes en er zit een goed tempo in. Dit lied wordt dan zeker ook een knaller voor het podium.

Why” geeft weer nét een iets andere smaak. Met een ietwat langer instrumenteel intro word je meer ingezogen naar dat wat komt: een gevoelige track die met veel emotie wordt overgebracht. Legebeke knalt in het refrein hard aan het begin van elke zin, maar weet die aan het einde weer te draaien naar een wat zachtere toon. Dit zorgt voor een creatief mengelmoesje van zangtechnieken. Nadat het lied vordert voel je de kracht opbouwen en dit zorgt voor een lied met wat extra spice. De solo is toch wel echt het kersje op de taart in dit nummer. Dit is waar de échte rockzielen van de leden naar boven komen.

De laatste twee tracks van de EP “Black Blooded Woman” zijn “Fool” en “Born To Die“. “Fool” is net wat rustiger en laat weer een ander aspect van de band zien; deze stijl hebben we nog niet eerder op de EP gehoord. Het ligt lekker in het gehoor, maar steekt misschien qua tempo en gevoel het meest af van de rest. Dit is echter ontzettend fijn, want hierdoor proef je de veelzijdigheid van deze EP. “Born To Die” begint prachtig akoestisch en laat je even stil worden. In Legebeke is hier en daar een zekere ruwheid te horen: even dat rauwe randje. De track is prachtig en had je, wanneer je aan deze EP begint, niet verwacht. Ook laat Legebeke hier even haar lagere tonen horen en hiermee ook de range. Eveneens heeft de solo een ander tintje dan voorheen: lange, hoge noten die je hier en daar toch wel doen denken aan grotere namen in de rockwereld.

Al met al: een sterke EP. Het laat je eigenlijk snakkend naar meer, want het zijn maar vijf tracks, waarvan sommige ook wat aan de korte kant zijn. Het is afwachten wat de toekomst brengt, maar zoals The Damned Few zelf ook al aangeeft: eerst een hoop touren.

Releasedatum: 27 augustus 2021
Label: Hillroad Records