maandag 10 augustus 2020

Rews laat de basgitaar horen op “Warriors”

De alternatieve rockband Rews heeft zijn tweede album uitgebracht met de titel “Warriors”. Het succes van Rews’ debuut, “Pyro”, leverde hem al een plekje in het voorprogramma van Halestorm op. Is het tweede album net zo goed?

De plaat opent met een zacht gitaarriffje dat zich na enkele seconden ontpopt tot een knaller wanneer de basgitaar en drums erbij komen. “Birdsong” weet de toon zo goed te zetten. Het couplet doet het iets rustiger aan en wordt gedreven door de zang van Shauna Tohill. Die stem doet het vooral in het refrein goed, waar Tohill flinke uithalen maakt. Haar stem draagt net zo veel kracht als de instrumenten en zijn zo goed in evenwicht.

In de opvolger, “Razorblade”, houdt Rews het tempo hoog met snelle drums. Ondertussen is de basgitaar goed te horen, wat lekker klinkt. Het is ook iets wat de plaat kenmerkt: de riffs zijn hard en er wordt veel nadruk gelegd op de bas. In die zin heeft het iets weg van Don Broco, maar dan zonder de elektronische geluiden. Dat is vooral te horen in de refreinen, die stuk voor stuk energiebommen zijn.

Helaas zijn al die kenmerken in élk nummer terug te horen. De harde riffs, de bas op de achtergrond, de zachtere coupletten en de knallende refreinen – het is een formule voor een prima track, maar je moet het niet tien nummers achter elkaar doen. En daar gaat Rews juist de fout in. Hoewel het allemaal goede nummers zijn, begint het na een tijdje te vervelen wanneer je het als album beluistert.

Ook de single “Today We’re Warriors”, die iets meer zijn eigen draai vindt door haar minimalisme, weet er niet helemaal tussenuit te springen. Een gitaarsolo biedt gelukkig wel wat verfrissing, maar echt spetterend is deze ook niet – ook de solo blijft minimalistisch. Het is en blijft een heerlijk nummer, maar tussen de andere liedjes op het album is het niets bijzonders.

Het album eindigt met “Habits”, een track die opent met rustige gitaar en zang. De sfeerverandering valt op na de tien ietwat eentonige voorgangers. Pas na een flinke minuut komen de drums en basgitaar erbij voor het refrein, maar met het lage tempo is het niet zo energiek als de rest. Het biedt zo een fijne afsluiter voor het album, waarin je toch een beetje tot rust kan komen. Dat stopt Tohill echter niet om aan het eind nog een paar flinke uithalen te maken met haar stem, die je toch wel even versteld doen staan.

Rews biedt ons op “Warriors” energieke nummers, maar wisselt weinig af. Het is voor een paar nummers wel genieten, maar een heel album is weer te veel van het goede. Liedjes van deze plaat komen waarschijnlijk het best tot hun rest wanneer ze in je eigen Spotify-playlist voorbijkomen op shuffle.

Releasedatum: 7 augustus 2020
Label: Marshall Records