dinsdag 26 augustus 2014
 

Geschreven door Harold Broedelet.

 

Rockbitch, of rockasshole?

Anno 2014 is de vrouwenemancipatie ook tot de muziekwereld doorgedrongen. Niet alleen achter de microfoon staan de dames hun mannetje, ook op de andere instrumenten is het percentage vrouwen aanzienlijk gestegen. De websites die speciaal aandacht aan female fronted bands besteden, schieten als paddestoelen uit de grond. Femalemetal.com en Metaladies.com zijn een paar voorbeelden. Maar waarom moet de nadruk op het vrouwelijke aspect worden gelegd?

Wat in de jaren 80 begon als een goed bedoeld initiatief met (hard)rockbands als Vixen en The Runaways was geen lang leven beschoren. Niet vreemd, als je bedenkt dat het toen vooral ging om het uiterlijke dan het muzikale element. Bovendien viel The Runaways uit elkaar toen Joan Jett op de commerciële solotour ging. Vixen bestaat officieel nog steeds, hoewel in oktober 2013 het overlijden van gitariste en oprichtster Jan Kuehnemund viel te betreuren. Daardoor werd de geplande reünietour tot nader order uitgesteld. Van The Runaways zijn overigens ook twee voormalige bandleden overleden, drumster Sandy West en bassiste Laurie McAllister.

De Britse rockband Rockbitch ging een forse stap verder. Daar waar haar voorgangers vooral voldeden aan het stereotiepe beeld van de vrouw, ging zij uit van het (seksuele) zelfbewustzijn van vrouwelijke muzikanten. De optredens werden een hype omdat de dames op het podium allerlei seksuele handelingen verrichtten. De gevestigde orde werd letterlijk en figuurlijk wakker geschud. Burgemeesters wrongen zich in allerlei bochten om de concerten te verbieden. Dat lukte niet altijd. In Eindhoven verweerde het (meerderjarige) publiek zich door zich te beroepen op haar zelfbeschikkingsrecht. Boven de deur hing een bord waarop stond dat de show voor boven de 18 jaar was. In Nijmegen bedacht open jongerencentrum Doornroosje een truc waardoor zelfs de burgemeester overstag ging. Uiteindelijk verbrak de platenmaatschappij het contract omdat de groep de seksualiteit niet uit haar optredens wilde bannen.

In deze eeuw is het vooral de muziek waarop vrouwenbands worden beoordeeld. Toch worden ze nog altijd beschreven met de toevoeging dat het om een female fronted band gaat. Waarom eigenlijk? Goed beschouwd is daar geen enkele reden voor. Door het toegenomen zelfbewustzijn van muzikantes worden ze ook betiteld als ‘rockbitches.’ De Nederlandse zangeres-gitariste Elle Bandita heeft dit vooroordeel aan de kaak gesteld. Waarom wordt er bij een vrouw gesproken van een rockbitch en wordt een man geen ‘rockbastard’ of ‘rockasshole’ genoemd? Het antwoord daarop is nog steeds niet gegeven. Blijkbaar valt er nog heel wat te doen om met dit hardnekkige vooroordeel af te rekenen.

Laat een reactie achter:

Spotify playlist