zaterdag 16 februari 2019

RUV laat variatie horen op “U”

De Nederlandse band RUV komt met zijn tweede studioalbum “U“. Op vrijdag 15 februari verscheen de plaat op vinyl. De heren labelen zich een hongerige roedel uit het oosten. Het trio is dan ook niet vies van meerdere genres en laten zich niet in een kooitje stoppen. Wat krijgen we dan allemaal wel te horen op deze plaat?

De opener van het schijfje, “Submarine“, heeft een pakkend intro. De band begint met het refrein, wat een slimme techniek is omdat het zo lekker in het gehoor ligt. De lichte grunge en de langere noten van zanger Jeroen Nielen zijn een geweldige sensatie voor je oren. De rock die hier wordt gemaakt, kun je niet een-twee-drie elders vinden.

De baslijn van “Ouroboros” sleept je mee in een hele andere dimensie. De stem van Nielen is net wat rauwer en er lijkt langzaam te worden opgebouwd naar een explosie van muziek. De heren hebben een vorm van ongepolijste rock die heerlijk is. Het geeft een gevoel dat je naar een liveshow zit te luisteren, wat menig rockfan kan waarderen. RUV laat je nóg een andere kant zien van hen, wanneer ze een compleet instrumentaal nummer naar voren brengen. “Hypnagogia” heeft een samenkomst van instrumenten die zo goed zijn afgestemd op elkaar dat je wegdrijft op een bootje en eigenlijk baalt als het over is. Deze instrumentale track van enkel twee minuten, had er zo tien mogen duren.

Echoes” is de track waar al een toffe videoclip van is uitgebracht. Dit is zeker het pareltje van het album met de riffjes van de gitaar en het ritme waar je niet bij stil wilt zitten. De track die hierop volgt, “Brother“, heeft een wat gevoeligere touch. Luister maar gewoon even, laat de betekenis inzinken en geniet. De gitaren geven een wat donkerdere ondertoon, maar het is iets wat je in jezelf moet opnemen. We blijven echter niet in deze gevoelige sfeer, want “Yoko” barst van de energie en bij de eerste keer luisteren wil je al op en neer meegaan. Het heeft een ontzettend swingende sound en heerlijke gitaartunes waarbij je snel meegepakt wordt. Vergeet dan ook niet de gitaarsolo die lekker door je kamertje galmt.

Zo is ook “Satellite” een lekkere track. Alleen ontbreekt die ene vonk die ervoor zorgt dat hij er eruit springt. Desondanks luistert hij erg lekker weg. Een uitgesproken geluid komt wél naar voren in “Soma“. De intro laat je meevoeren in een muzikale zaligheid. De klanken van de gitaar in dit instrumentale nummer zijn prachtig. De heren weten deze tracks uniek te maken, waardoor je smeekt om langere versies.

Het album wordt afgesloten met de tracks “Animal” en “Strange“. Hierbij is “Strange” toch wel een nummer waar je erg geïntrigeerd door raakt. De intro maakt gebruik van verschillende muzikale effecten die nog niet eerder gehoord zijn, je vindt het een beetje.. strange! Maar dan wel op de goede manier. Het is muzikaal goed in elkaar gezet en er wordt opgebouwd naar een fantastisch refrein dat lekker in je gehoor ligt.

Een lekker album dat zeker een variatie geeft van muziek. Bijna ieder nummer geeft iets nieuws of anders waardoor er voor een ieder wel wat te luisteren valt. Sommige sprongen er duidelijk wel nét wat meer uit dan andere, maar op geen enkel nummer was echt kritiek te leveren. Een aanrader voor rockfans!

Releasedatum: 15 februari 2019
Label: RUV