maandag 30 januari 2017

Sabaton in AFAS Live

De Heineken Music Hall bestaat niet meer. Deze venue is omgetoverd tot AFAS Live. Zondag 29 januari 2017 wordt er nogmaals getoverd op een podium waar je u tegen zegt. Headliner Sabaton neemt zijn kompanen Accept en Twilight Force met zich mee.

Het begint met de opvallende Twilight Force. Je stapt in een film gemixt met kenmerken van The Lord of the Rings, The Avengers en Warcraft. Het publiek is er helemaal klaar voor en juicht al voordat de lichten doven. Opvallende figuren – een gitarist met elfenoren en een zanger die zijn outfit uit Thor’s kast heeft gehaald – betreden het podium. De bandleden vallen op qua uiterlijk, maar ook hoe strak ze spelen. Een hoge zang wordt ondersteund door fantastisch bespeelde instrumenten. Sluit je ogen en je waant je in een film en voelt bij wijze van spreken de ring in je zak zitten. Tot je uit deze movie gegild wordt door de fans. Backstage wordt er gesproken over “The Lord of the Rings with magic guitars.“, en dat omschrijft het heel mooi. Twilight Force is een opwarmer die de hele zaal met zich meekrijgt. Eigenlijk is de term ‘opwarmer’ of ‘voorprogramma’ te min voor deze heren.

De fantasysfeer wordt ingeruild voor een wat meer oorlogachtige sfeer. De oude(re) mannen van Accept komen het podium op. Als je langzame oude mannen verwacht, dan heb je het helemaal mis. Energiek wordt er over het podium gerend en worden de instrumenten bespeeld alsof deze guys nooit iets anders gedaan hebben. Je zou het bijna sexy kunnen noemen. Een geluid dat in één adem te noemen is met AC/DC, komt gepaard met een fenomenale lichtshow, ongelofelijk strakke en professionele artiesten en een strakke set waar je spontaan van begint te watertanden! De artiesten bespelen één voor één het hele publiek en genieten van de fotografen. Accept zet een sterke set neer in AFAS Live, wat het publiek meer dan warm maakt voor headliner Sabaton!

Van fantasy naar een beetje oorlog, naar heel veel oorlog. Zo verloopt zondag 29 januari in AFAS Live. Het is tijd voor headliner Sabaton en zodra de lichten dimmen, klinken er orgastische geluiden vanuit het publiek. Een intro met twee mannen afkomstig uit het leger moet het publiek naar een climax brengen. Helaas duurt dit net even te lang. Zodra de jongens opkomen gaat het hele publiek, wat bestaat uit zo een 4.000 man, helemaal los! Hier hebben al deze fans op gewacht.

De remmen van de war machine gaan direct los. Meteen is duidelijk wie hier de baas is: Sabaton. Een perfecte performance, een lichtshow om emotioneel van te worden, interactie waar je gelukkig van wordt… alles aan deze show klopt! Tijdens onder andere “Sparta” kwam er een klein verkleedpartijtje. Het past volledig bij het nummer, maakt het af en brengt je helemaal in de sfeer die Sabaton wil neerzetten. Een gig als deze omschrijf je perfect als een vleugje magie, een hoop geromantiseerde oorlog en ten strijde trekkende anthems – overwinnende strijden, welteverstaan.

Een fenomenale show waar deze 4.000 fans het nog dagen over gaan hebben. De belangrijkste vraag: ging de broek uit op het hoofd? Ja, zeker.