donderdag 24 oktober 2019

Saint Asonia brengt oude herinneringen terug op “Flawed Design”

De Canadees-Amerikaanse rockgroep Saint Asonia klinkt misschien niet iedereen even bekend in de oren. Maar wanneer je hoort dat ex-zanger van Three Days Grays, Adam Gontier, de band verreikt, zal menig rockfan geïnteresseerd raken. Op 25 oktober komt het nieuwe album uit van de heren: “Flawed Design“. Hoe klinkt deze nieuwe plaat, geleid door één van de kenmerkendste stemmen uit het rockgenre?

Het schijfje wordt gestart met “Blind“, dat meteen een goed stuk gitaarspel levert. Het refrein is een symfonisch geheel en redelijk tam, maar eindigt wel met een goede uithaal. Het ligt lekker in het gehoor, maar er had meer in kunnen zitten. Bij het tweede nummer moet je even kijken of je nog wel bij het goede album bent. Het start zowaar met de klanken van onze eigen Nederlandse Sharon den Adel van Within Temptation. “Sirens” is een plezierige verrassing, want de twee stemmen komen fantastisch samen. De engelenklanken van Den Adel met de rauwe stem van Gontier creëren en prachtige yin en yang. Tevens zit in dit nummer al veel meer power en ga je lekker mee in de track. “This August Day” doet het schepje met ruigheid er even goed op. Zwaar gitaarwerk dreunt opeens door je speakers. Meer kracht in de stem van Gontier en de schreeuwen zijn gewoonweg ‘on point’. Je hoort duidelijk waar de stijl van Three Days Grace ontsprong: Gontier. Hij serveert je het op een zilver bordje met een kersje op de top.

Den Adel is niet de enige samenwerking op de plaat: Sully Erna van Godsmack is te gast op de track “The Haunted“. De invloeden van Godsmack zijn goed te horen en de samenkomst van de twee heren lijkt voor elkaar gemaakt. De stemmen zijn perfect op elkaar ingespeeld en het gitaarwerk is een uitmuntend mengelmoesje waar je niet blijer van kan worden. Dit is iets wat je echt live móet horen. We gaan even een stapje terug. “Ghost” heeft enige rust over zich. Het bouwt langzaam op naar het refrein, waar een symfonische samenkomst plaatsvindt van gitaren en een strijkspel op de achtergrond. De echo over de stem van Gontier brengt enige sereniteit over het geheel en zorgt voor een nieuwe blik op het album. Maar het album gaat van het een naar het ander, want “Beast” is compleet het tegenovergestelde. De track opent sneller en met een lekkere riff. Ook al is de opbouw relatief rustig, bij het refrein zit kracht in de zanger zijn stem en ook de gitaren zijn net wat feller. Een heerlijk geluid.

Maar dan komen we op een gevoelig nummer: “The Fallen“. De zanger hult overleden iconen: Chester Bennington, Chris Cornell en Gord Downie. Een track waar je kippenvel bij krijgt. Het is met zoveel gevoel gezongen: het is een het pareltje van het album. Gontier zei zelf: “Het is een lied dat afvraagt waarom we belangrijke mensen in ons leven plots verliezen. Ik had een hoop frustratie opgebouwd en ook woede nadat zij waren overleden. Ik heb het allemaal in dit nummer gestopt. Ik hoop dat Gord, Chris en Chester trots op het nummer zijn.” Tevens is “Another Fight” ook rustiger, maar dit bouwt op naar een een refrein met kracht en hard gitaarwerk. De gitaren dirigeren de flow en geven de track een fantastische vibe.

Het album wordt afgesloten met de titeltrack “Flawed Design“, “Justify” en “Martyrs“. “Justify” springt ertussenuit. Het intro intrigeert je: het is snel en klinkt net even wat anders dan wat je al hebt gehoord op het album. Tevens horen we hier langere uithalen van Gontier en wordt er anders gebruik gemaakt van het geluid van Saint Asonia. Een afwisseling van snelle riffjes, lead- en ritmisch gitaar. “Martyrs” is een prachtige track. Bij de opening denk je denk je met het getokkel van de gitaar, de rust en de breekbare stem van de zanger, bijna in een bos te zijn.

Het album heeft zijn krachtige stukken en zijn kwetsbare, gevoelige momenten. Je hoort dat er veel gevoel in is gestoken en dat maakt het een bijzondere en mooie plaat. Het is een stijl die past bij Gontier: je weet precies wat zijn stijl is, want dit bracht hij voorheen sterk naar voren in Three Days Grace. Nu kan hij zijn creativiteit uiten in Saint Asonia. Nu is het wachten op een tour en meer materiaal van de band.

Releasedatum: 25 oktober 2019
Label: Spinefarm Records