zaterdag 18 maart 2017

Geschreven door Sven Rietkerk.

Selfmachine – Societal Arcade

De Tilburgse metalband Selfmachine timmert al een flink aantal jaren aan de weg. Dat werk leverde de band volgens Global Metal Apocalypse de prijs voor ‘Dutch release of the year’ op. Na een aantal jaren is de band terug met een nieuw album. “Societal Arcade” brengt dertien nieuwe nummers waar vooral fans van harde, melodische metal van kunnen gaan genieten.

Dat de band een bepaald soort metal speelt is vanaf openingsnummer “Against the Flow” duidelijk. De stijl van Selfmachine kenmerkt zich namelijk door klassieke metalgeluiden van voornamelijk de gitaren en de vocals. Wat deze band anders doet dan de meeste metalbands, is de baslijn. In plaats van het meeraggen met het ritme, heeft de bas een compleet eigen melodielijn. Vooral tijdens het prechorus en refrein komt dat duidelijk terug. De vocals wisselen bij dit nummer prettig af tussen clean en rauw.

Helaas blijft de afwisseling van de vocals niet in balans. Uiteraard is het metal waarbij rauwe vocals thuishoren. Het is alleen zo dat de rauwe vocals bij “Lifeblind” en “The Great Deception” niet helemaal lekker overkomen. De kracht van Selfmachine ligt namelijk bij de eerder genoemde evenwicht tussen rauwe en cleane vocals. Bij deze twee nummers schieten de grunts te ver door. Hierdoor klinkt het niet altijd even lekker. Dan helpt het ook niet dat “The Valeyard” hier nog een schepje bovenop gooit. Alsof de band wil zeggen dat hij de balans compleet uit het oog is verloren. Gelukkig wordt dit wel goed gemaakt door een klein clean gedeelte, maar dat is slechts een pleister op de wonden.

Naast het geluid van de zang, valt ook het geluid van de gitaren op. Die is namelijk vrijwel overal hetzelfde. Er wordt wel af en toe gebruik gemaakt van een akoestische gitaar, maar wanneer de effecten erop gaan klinken deze gitaren als een grote brei. In dat opzicht is afsluiter “Luminous Beings” een aangename verrassing. In dit nummer laat Selfmachine horen dat hij ook een erg krachtige ballad neer kan zetten. Dit zes minuten durende nummer is dan ook een prima afsluiter van “Societal Arcade”.

Selfmachine zet met “Societal Arcade” een tweestrijd neer. Aan de ene kant een prima album dat naar een hoger niveau wordt getild door de baspartij. Aan de andere kant is de balans tussen rauwe en cleane vocals in het tweede deel van het album zoek. Afsluiter “Luminous Beings” maakt veel goed, maar over het algemeen klinkt “Societal Arcade” net te veel uit balans.

Beoordeling: 6,5/10
Releasedatum: 17 maart 2017
Label: Wormholedeath/Aural Music