zaterdag 3 april 2021

Serj Tankian voert politiek activisme door op EP “Elasticity”

Na vijf jaar brengt de System of a Down-frontman Serj Tankian een nieuwe solo-EP uit: “Elasticity”. Het schijfje bestaat uit slechts vijf nummers, waarvan eigenlijk het de bedoeling was dat deze tracks op een album van de nu-metalband kwamen. Maar helaas paste het niet helemaal in het plaatje. Toch besloot Serj Tankian het werk uit te brengen met zijn soloproject, onder zijn eigen naam.

Met een onheildspellend, elektronisch uptempo-ritme opent de EP met titeltrack: “Elasticity”. Snel is het typische geluid van Serj Tankian te horen: “Pa-pa-pa-pa-pa-pa-pa, where are you going, baby? What are you saying? Da-da-da-da-da-da-da”. Dat klinkt er vanuit alle kanten op een manier zoals alleen hij dat kan. De track brengt een mooie samenhang tussen agressieve, melodische, ruwe en langzamere stukken. De gitaar is ook flink aanwezig en wisselt goed af met het stemgebruik. Erg catchy en daardoor een lekkere opener.

Volgend nummer “Your Mom” begint opnieuw met eigenaardige zangtechnieken. Op een dubbelzinnige wijze probeert Serj Tankian zijn politieke standpunten te laten zien. Vlijmscherpe teksten als “Despicable fool you’re just a fucking tool, you’ll never get to rule, you’ll die on your knees” laten je in eerste instantie een beetje lachen. Totdat je goed luistert en je je realiseert dat de track over onder andere theocratie gaat. Ook de gitaarriffs doen zeker niet tekort: er wordt er weer fink op los gespeeld.

“How Many Times?” is een typische rockballed met op de achtergrond theatrale pianogeluiden. Na de intro wordt er een hippe elektronische beat onder gezet en halverwege de track ook gitaren. Verder blijft het nummer rustig en niet megadenderend. “Rumi” laat daarentegen zien wat voor krachtige stem Serj Tankian heeft. Wederom begint het liedje met een langzame opbouw met piano’s. De zanger leest als het ware een brief voor aan zijn zoon. Je voelt de emotie en passie in zijn stem. Met een mix van piano, elektrische gitaar en knallende drums is het wel een mooi en emotioneel verhaal.

Het schijfje eindigt met “Electric Yerevan”. In het nummer worden de vreedzame protesten van 2015 in Armenië samengevat. De demonstranten eisten een einde te maken aan de torenhoge belastingen op elektriciteit. Serj Tankian zingt over hoe de volksbetoging is verlopen en hoeveel geweld er gebruikt werd tegen de betogers. De melodieën wisselen tussen elektronische invloeden en heavymetal-gitaarriffen. De betekenis van het nummer vertelt duidelijk wat er aan de andere kant van de wereld gebeurd en dat is precies de stijl die de zanger op het lijf geschreven is.

“Elasticity” past prima tussen het repertoire dat Serj Tankian heeft opgebouwd. Alle nummers zijn stuk voor stuk herkenbaar dankzij het eigenzinnige geluid van de Armeens-Amerikaanse zanger. Echt super bijzonder is de plaat verder niet. Aan de andere kant zijn dit wel tracks die al jaren op de plank lagen te verstoffen en het schijfje duurt maar twintig: dat is dan het luisteren zeker wel waard.

Beoordeling: 6/10
Releasedatum: 19 maart 2021
Label: BMG