maandag 22 april 2019

Geschreven door Stephanie van Gerven.

Set It Off zet uitverkochte Kavka Oudaan in het zweet met alles omvattende show

In 2015 was Set It Off voor de laatste keer in Europa met een headlinetour. Nu keert de band terug met zijn Midnight World Tour ter promotie van het gelijknamige album. Op een warme zondag, 21 april, is het tijd voor een show in een compleet uitverkochte Kavka Oudaan, Antwerpen. Als support wordt Bearings en VUKOVI meegenomen.

Om 19:20 uur worden voor de eerste keer van de avond in de zaal de lichten gedoofd: het is tijd voor de Canadese poppunkband Bearings. Helaas moeten we deze set missen aangezien we op dat moment een interview hebben met Set It Off. Dit interview lees je uiteraard binnenkort hier bij Smash Press. Dat Bearings goed in de smaak is gevallen bij de aanwezigen, bewijzen in ieder geval de vele Bearings-shirts en platen in de zaal later die avond.

Twintig minuten na het einde van Bearings staat VUKOVI alweer op de bühne. De Schotse band weet het publiek goed in te pakken ondanks dat het geluid niet helemaal lekker is afgesteld: de zang van Janine Shilstone is niet altijd goed te horen door de dreunende drums. Aangezien er weinig ruimte is op het podium, besluit Shilstone tijdens het tweede nummer, “C.L.A.U.D.I.A”, het publiek in te duiken. De rest van de set zingt ze vanaf een blok dat midden in het publiek staat. Opvallend is dat de band met veel samples werkt. Hierdoor wil je eigenlijk voorstellen om tijdens liveshows bijvoorbeeld te gaan werken met een toetsenist om dit net wat toffer tot zijn recht te laten komen. Zeker aangezien de band erg de interactie opzoekt met de zaal. Simpele dingen als “1, 2, 3, Hey!” worden al snel door de hele zaal meegeschreeuwd. Setafsluiter “La Di Da” krijgt uiteindelijk de hele zaal aan het zingen en dansen.

Set It Off begint zijn set met een intro: two minutes till midnight. Langzaam tikt de tijd weg en verschijnen de bandleden op het podium. Direct wordt de set opengeknald met een van de meest recente singles: “Lonely Dance”. Tijdens het derde nummer, “Criminal Minds”, heeft frontman Cody Carson direct een uitdaging voor de fans: de decibelmeter die linksboven in de zaal hangt, moet de rode cijfers ingaan. En de frontman wordt direct op zijn wenken bediend.

Op een gegeven moment wordt er ook een rustiger moment ingebouwd met het nummer “Unopened Windows”. Carson vertelt kort dat hij het nummer schreef om het verlies van zijn vader te verwerken. De telefoonlichtjes en aanstekers gaan de lucht in. Aan het einde van de track speelt gitarist Dan Clermont een stukje trompet. Vervolgens laat Carson ook nog weten dat het de trompet van zijn vader was. Is het een zweetdruppel of een traan die nu over menigeen wang rolt?

De mannen van Set It Off laten vandaag opnieuw zien hoe getalenteerd zij stuk voor stuk zijn. Halverwege de set wordt het publiek getrakteerd op een beestachtige drumsolo van Maxx Danziger. De rest van de band verlaat hiervoor kort het podium waardoor Danziger ook echt even zijn eigen showtje neerzet. Tijdens “Upside Down” laten Carson en Clermont zien ook live met koperwaar uit de voeten te kunnen: de trompet en saxofoon worden er namelijk bijgepakt. Richting het einde van de set speelt Set It Off een medley met verschillende tracks van de diverse albums. Een vast element in de setlist van de band om de fans zoveel mogelijk tevreden te stellen met de ondertussen ruime discografie. Clermont laat zien echt van alle markten thuis te zijn als hij ook nog een gitaarsolo en de toetsen voor zijn rekening neemt. Laten we het dan ook nog even hebben over de rapskills die Carson naast een zuivere zangstem heeft. Want dat bewijst hij zeker in onder andere de track “Hypnotized”.

Naast het feit dat de mannen erg goed spelen, weten ze ook hoe ze de zaal moeten inpakken. Er wordt de hele avond door Carson, Clermont en Zach DeWall over het podium heen gerend. Op sommige momenten, wanneer de gitaar stilvalt, keren gitaristen Clermont en DeWall hun rug naar het publiek, waardoor de focus direct op de frontman gericht is. Simpel, maar effectief. Uiteraard klimt Carson ook deze show weer op het publiek om dragend op de handen van zijn fans een aantal regels te zingen. Ondanks dat je weet dat het gaat gebeuren, blijft het tof.

Is het mogelijk om in een bloedhete zaal, waar het zweet over je rug loopt, een kippenvelmomentje te creëren? Bij Set It Off kan het allemaal. Want wanneer de band stilvalt middenin het nummer “Why Worry”, zingt de complete zaal uit volle borst het refrein. Indrukwekkend.

Het einde van de set is nu echt in zicht. Tijdens “Partners In Crime” roept Carson “Open this pit up” de zaal in. Nog voor hij zijn zin heeft afgemaakt, heeft het publiek het al geregeld. Bij setafsluiter “Wolf In Sheep’s Clothing” springt Carson nog een laatste keer het publiek in en daarmee komt de set tot een einde. Hopelijk hoeven we dit keer niet zo lang te wachten voor de band zijn terugkeer maakt naar Europa, want deze show heeft laten zien wat we vier jaar hebben moeten missen. Dus Set It Off, zet die volgende tour maar alvast op de planning!