zaterdag 20 juni 2020

SiM bouwt feestje op “THANK GOD”

Wat gebeurt er als je een post-hardcoreband neemt en je voegt er wat ska, reggae, hiphop en dubstep aan toe? Juist, dan krijg je de band SiM. Met zijn bijzondere mix van verschillende genres weet hij luisteraars altijd te verrassen. Nu is de band toe aan zijn vijfde studioalbum, getiteld “THANK GOD, THERE ARE HUNDREDS OF WAYS TO KiLL ENEMiES”.

“Brothers and sisters, finally… the wait is over!” Met deze woorden opent het eerste nummer van het album: “No One Knows”. We worden direct in een keiharde opening gegooid met synths en zwaar gitaarwerk. Ja, dat is onmiskenbaar SiM. Het couplet zet de duistere toon van het intro voort, maar het refrein is juist weer wat luchtiger. In de bridge zit nog een lekkere breakdown. De band maakt hier geen onverwachte sprongen, alsof het nieuwe luisteraars langzaam in de val wil lokken: je denkt dat je een normaal album tegemoet gaat, maar de band misleidt je slechts. Het is een prima opening, maar we horen SiMs meer experimentele kant nog niet. Dat laat nog op zich wachten.

In “Devil in Your Heart” begint het er al meer op te lijken. Wat zijn de ingrediënten? Een onheilspellend “dee-da-da-da” deuntje, gitaarwerk dat in een skaband thuishoort, snelle en energieke rap, en een duister onderwerp. Het nummer lijkt overal inspiratie vandaan te halen, maar weet het toch lekker te laten klinken. Het is geen zooitje ongeregeld. Sterker nog, SiM lijkt vastbesloten om er een feestje van te maken. Ondanks de griezelige sfeer van de track, kan je niet stil blijven zitten tijdens dit nummer. Zeker de breakdown hakt er goed in, met goed gebruik van dissonante synths. Ook de gitaarsolo mag er zijn, hoewel die flink contrasteert met de sfeer van het voorgaande gedeelte. De veelzijdigheid van de band zorgt ervoor dat elk nummer verschillende secties heeft met elk zijn eigen aura, maar toch hangen ze goed samen. Dat valt in deze track ook goed te horen.

Het echte hoogtepunt van het album is het nummer “BASEBALL BAT”. Het heeft een aanstekelijke gitaarriff met de vrolijkheid van poppunk. De agressieve lyrics clashen met die vrolijkheid, maar op een of andere manier voegt dat juist iets toe aan het nummer. Voordat je het weet schreeuw je het refrein mee: “Can I smash your head with a baseball bat?” Het tweede couplet is heerlijk heavy en we kunnen vooral de basgitaar goed horen. Dat geldt ook voor de brug. Het is verfrissend om een band te horen die niet bang is de basgitaar zo op de voorgrond te stellen. In het zware nummer “CAPTAiN HOOK” horen we de bas nóg sterker naar voren treden – in de coupletten speelt hij een grotere rol dan de gitaar. Het is heerlijk groovy en veel bands kunnen hier nog van leren.

De avonturiersgeest van SiM wordt goed duidelijk in het nummer “SAND CASTLE”, waar rapper Akkogorilla aan meewerkt. Er zit een heerlijk zomers deuntje in het nummer en je kan je zo op het strand wanen. De gitaar op de achtergrond heeft een vreemd effect waarvan je in het begin misschien denkt “huh?” Dat is juist waar SiM in uitblinkt: dingen maken die zo ongewoon zijn dat je even moet wennen voordat je beseft dat het er eigenlijk wel goed bij past. Zo voelt het ook wanneer de breakdown begint in dit zomerse, dansbare nummer. Het verrast zo erg dat het je even verwart, maar wanneer je daarvan bekomen bent, klinkt het best lekker.

Na een energiek album vol feest, sluit de band af met de gevoelige ballade “FATHERS”. Toch stopt dat de band niet om wat risico’s te nemen. De gitaar lijkt in het intro te heavy voor de andere instrumenten, en tóch… na een paar keer luisteren, bevalt het goed. Datzelfde geldt voor de gitaar in het couplet, die weer doet denken aan een skaband. Kan dat allemaal wel in een ballade? Vast niet, maar toch doet SiM het, en met succes.

SiM daagt zijn luisteraars weer uit met gekke experimenten. Dat is altijd een risico, maar gelukkig weten de mannen in deze band verrassend goed wat werkt en wat niet. Daarmee weten ze weer een sterk album te leveren. “THANK GOD, THERE ARE HUNDREDS OF WAYS TO KiLL ENEMiES” is absoluut een aanrader.

Releasedatum: 17 juni 2020
Label: Universal Music Japan