zaterdag 27 oktober 2018

Geschreven door Fabian Rozendaal.

Soulfly doet niet aan onnodige verrassingen op “Ritual”

De Brazilianen van Soulfly gaan al een hele tijd mee. Na zijn vertrek uit Sepultura richtte Max Cavalera in 1997 Soulfly op met veel succes. Met “Archangel” kwam in 2015 het tiende album van de groep uit en drie jaar later is het tijd voor “Ritual“.

Opener “Ritual” brengt je meteen in de sfeer. Het intro van het nummer doet de titel eer aan: het klinkt als een ritueel. De track zal de headbangers meteen tevreden stellen, want er valt goed op te knikken. De samples geven de tracks iets beangstigends. Echte thrashmetal horen we in “Dead Behind the Eyes“. Als fan van Slayer zul je gerustgesteld worden, want ondanks het aankomende vertrek van een van de thrashmetal grootheden hoef je niet bang te zijn dat het genre doodbloedt.

Zyon Cavalera, de zoon van frontman Max, verdient complimenten voor zijn drumwerk. Ook op “The Summoning” zorgt zijn krachtige drumwerk voor een track met extra power. Met een dreigende riff en elektrische drums horen we een onheilspellend einde. “Evil Empowered” is wat langzamer, maar daardoor niet minder hard. In dit nummer horen we zelfs een enorm brute breakdown. Datzelfde geldt voor “Under Rapture“, waar misschien nog wel een hardere breakdown in zit. De mannen van Soulfly zijn van alle metalmarkten thuis.

Demonized” opent met akoestische gitaar, dit zorgt voor enige afwisseling in het geweld op “Ritual“. Niet dat die afwisseling lang duurt, want na minder dan een minuut breekt ook de hel in deze track los. Het tempo wordt weer flink opgeschroefd en Max Cavalera is op zijn 49e nog enorm goed bij stem. In “Blood on the Street” horen we de roots van de Brazilianen met een soort fluit in het intro en het gezang van een stam in het slot.

Bite the Bullet” verzorgt een spotlight voor de baslijnen van Mike Leon. Het is meteen het laatste echte metalnummer op de plaat. “Feedback!” klinkt meer als rock ‘n’ roll en doet heel erg denken aan Motörhead. Er wordt dus nog geen gas teruggenomen, maar de intensiteit is wel minder. Afsluiter “Soulfly XI” is niet te vergelijken met de rest van het album. De gitaarpartij lijkt enigszins op die van “One” van Metallica en wordt begeleid door rustige drums en een saxofoon. Op deze manier word je aan het eind behoorlijk in slaap gesust.

Soulfly hoeft niets speciaals te doen om van “Ritual” een goed album te maken. De plaat kent geen echte hoogte- of dieptepunten en dat maakt ook helemaal niets uit. Iedere fan van thrashmetal kan er van genieten. Het is fijn dat er nog bands als deze bestaan, want dan heb je altijd iets om op terug te vallen als het geluid van een nieuwe groep tegenvalt.

Releasedatum: 19 oktober 2018
Label: Nuclear Blast Records