maandag 25 november 2019

Geschreven door Sanne Paaij.

Spanish Love Songs raakt een gevoelige snaar in Patronaat

Op zondagavond 24 november staat Spanish Love Songs in de Haarlemse Patronaat. De punk-indieband is momenteel bezig met een nieuwe plaat, welke de opvolger is van “Schmaltz” uit 2018. De avond wordt geopend door Screw Houston.

De Nederlandse punkrockband Screw Houston loopt stipt om 19:30 uur het podium op van het Patronaatse café. Het is nog erg rustig en zanger Roelof de Brouwer vraagt dan ook geregeld of het publiek een paar stappen naar voren wil doen; de band maakt vanavond clipopnames en dat moet er toch een beetje gezellig uitzien. Het wordt echter al snel duidelijk dat het publiek vanavond niet is gekomen voor deze dertien-in-een-dozijn punkrock. Screw Houston bracht eerder dit jaar de single “Midway” uit. De Brouwer kondigt het nummer aan terwijl hij een tirade afsteekt over de vervuiling van onze planeet en hoe belangrijk het is dat er geen plastic afval in onze oceanen belandt. Dit alles doet hij overigens met een wegwerpplastic flesje in zijn hand. Op muzikaal gebied klinkt het allemaal ook niet zo heel soepel. Als je iets doet dat al honderd keer is gedaan, doe het dan op zijn minst retestrak. Screw Houston is dat helaas niet gelukt.

Rond 20:30 uur is het tijd voor Spanish Love Songs. De band uit Los Angeles heeft nog niet zo heel vaak plaatsgenomen op een Nederlands podium, maar weet het café gezellig vol te krijgen. Frontman Dylan Slocum zegt meerdere malen dankbaar te zijn om hier te staan en herinnert zich de eerste show in ons land nog goed. De band stond tijdens Koningsnacht 2018 in Breda voor een handjevol mensen en moest het afleggen tegen de Bouncing Souls coverband die na hun kwam.

Geen probleem, want de heerlijke meezingers worden stuk voor stuk met open armen ontvangen.

Spanish Love Songs tekende onlangs bij het platenlabel Pure Noise Records en laat weten dat het eerste album bij deze maatschappij begin volgend jaar volgt. Voor nu moet het publiek het doen met nummers van de albums “Giant Sings the Blues” en “Schmaltz“. Vooral de laatstgenoemde komt veel aan bod; de band speelt bijna alle tracks van de plaat. Geen probleem, want de heerlijke meezingers worden stuk voor stuk met open armen ontvangen. De fijne stem van Slocum, die ondanks een flinke verkoudheid net zo goed een gevoelige snaar raakt, gemengd met het jankende gitaargeluid en aangevuld met de keys van Meredith van Woert klopt perfect. De vergelijking met een band zoals The Menzingers is in deze snel gemaakt en het zou niks verbazen als Spanish Love Songs minstens zo groot wordt.

Na slechts drie kwartier is het einde van de set daar, voor het publiek veel te kort, maar Slocum moet zijn stem sparen. Terwijl de rest van de band het podium verlaat blijft hij echter staan; de zanger wil iedereen tevreden naar huis sturen en besluit solo nog één track te doen. Hij laat het publiek stemmen tussen “Aloha to No One” en “Buffalo, Buffalo“. De tweede wint. Wat volgt is een prachtige uitvoering van deze track, waarin de frontman zijn laatste stukje energie stort.

Spanish Love Songs heeft iedereen in het Haarlemse café weten te raken vanavond en komt gelukkig volgend jaar alweer terug! De band staat op maandag 3 februari in het voorprogramma van The Menzingers in Melkweg, Amsterdam.