vrijdag 8 november 2019

Spoil Engine toont geen genade op “Renaissance Noire”

De Belgisch-Nederlandse metalband Spoil Engine timmert al een behoorlijk aantal jaren aan de weg. De groep tourde eerder met bands als Papa Roach en Megadeth en heeft al een redelijk aantal albums op zijn naam staan. Nu komt Spoil Engine met een nieuwe plaat: “Renaissance Noire“.

Spoil Engine windt er geen doekjes om en komt met opener “R!OT” als een bulldozer binnenvallen. Dikke riffs en woedende screams dringen je trommelvliezen binnen en pakken de luisteraar direct in. Na drie minuten vol het gas ingetrapt te hebben lijkt de sfeer met opvolger “Medicine” even om te slaan. De track opent met deinende instrumentatie en melodieuze zang. Deze rust eindigt de band al gauw door weer terug te switchen naar harde drums en scheurend gitaarwerk. Ook ” The Hallow” gaat op dezelfde agressieve toon door, al dan niet een stukje duisterder door de lage vocalen van frontvrouw Iris Goessens. Dit album is hárd, en jeetje, wat klinkt het heerlijk.

Ondanks dat dit album behoorlijk luid is, is het nooit te veel om in je op te nemen. Dit komt door de balans die de band heeft gevonden tussen voluit gaan en terughouden. Zo begint “Golden Cage” stilletjes, met langzame gitaartonen en harmonieuze zanglijnen. Langzaam, heel langzaam, bouwt de band op naar een explosief refrein. Daarna neemt de band direct gas terug om de luisteraar te laten smachten naar meer. Dit balanceert tracks als “Warzone“, die wel aan de lopende band doorbeuken. Vingervlugge riffs, meedogenloze drums en strakke baslijnen kennen geen genade. De track doet de titel eer aan: het is een daadwerkelijk slagveld, maar op de beste manier mogelijk.

Het is niet te ontkennen dat Spoil Engine technisch gezien ontzettend sterk is. Zo klinken de screams in “No Flowers For a Pig” moeiteloos rauw en is het geluid van de bas in “The Void” om je vingers bij af te likken. Het is een plaat die interessant is, maar waar je tegelijkertijd zonder problemen doorheen komt. Wanneer je bent aangekomen bij afsluiter “Storms of Tragedy“, wens je dan ook dat er nog meer zou zijn. Gelukkig word je nog getrakteerd op vijf minuten goed raggen voor het album eindigt.

Spoil Engine heeft ontzettend goed gepresteerd op wat tot nu toe misschien wel zijn hardste plaat is. Toch doet dit niet af van de kwaliteit: de band heeft alweer zijn technische kunstjes en creativiteit laten zien. Wij kunnen in ieder geval niet wachten om dit album weer op repeat te zetten.

Releasedatum: 15 november 2019
Label: Arising Empire