vrijdag 21 augustus 2020

Geschreven door Rosa Jonker.

State Champs laat gevoelige kant horen op “State Champs Unplugged”

Op vrijdag 14 augustus, precies op tijd voor het tiende jubileum van de band, bracht State Champs “State Champs Unplugged” uit. Deze akoestische EP bestaat uit vier gloednieuwe tracks en twee akoestische versies van nummers op State Champs’ vorige album “Living Proof”.

A Thousand Hearts” is de opener van de EP. Het nummer begint rustig, met zachte gitaren en beheersde vocalen van zanger Derek DiScanio. Opvallend is de feature van saxofonist Saxl Rose, die in de bridge een saxofoonsolo speelt. “The Recipe” is een kalm liefdeslied, waarbij het gevoel sterk naar voren komt. Zachte gitaren en soepele vocalen brengen de emotie goed over.

Later komt “Crying Out Loud”, wat heel melodieus en catchy is. Toch springt het er niet echt uit omdat het nummer lijkt op zijn voorgangers. Hoewel het allemaal fijne nummers zijn om naar te luisteren, laten ze wel wat variatie te wensen over. State Champs heeft echter wel creatieve instrumentatie gebruikt: we horen naast akoestische gitaren ook bellen, een saxofoon en verschillende percussie-instrumenten.

De plaat sluit af met nieuwe versies van “Criminal” en “Dead and Gone”, afkomstig van het album “Living Proof” dat in 2018 uitkwam. Op “Criminal” zijn overduidelijk country invloeden te horen wanneer het nummer versnelt en er enthousiast, snel gitaarwerk te horen is. Toch horen we nog de typische poppunk gitaarriffs en melodieën. Vooral “Dead and Gone” valt op, omdat het nummer getransformeerd is van een échte energieke poppunk knaller naar een kalm liedje met fijne harmonieën in de zang.

State Champs Unplugged” is een goed voorbeeld van een band die de grenzen van hun genre opzoekt. Hoewel er invloeden te horen zijn vanuit pop en country, blijft State Champs toch authentiek op deze EP. Ook de eerder uitgebrachte tracks behouden de typische poppunk elementen die State Champs duidelijk goed onder de knie heeft.

Releasedatum: 14 augustus 2020
Label: Pure Noise Records