vrijdag 2 april 2021

Geschreven door Tom Duteweert.

Stepson is van vele markten thuis op “Help Me, Help You”

“Help Me, Help You” is het debuutalbum van de Australische hardcorepunkband Stepson. De band verrast met een album waarin veel genres bij elkaar komen: hardcore, metalcore, poppunk uit begin jaren tien, emo uit de late jaren nul en zelfs wat lofi-pop-invloeden.

Help Me, Help You”, dat eigenlijk vorig jaar al uit zou komen, begint sterkt met “Learning to Let Go” en “Run”, wat gewoon goede hardcoretracks zijn. “Run” doet denken aan de hardcoreband Vanna, met de clean gezongen stukken en melodieuze passages. Stepson laat op dit lied zien dat hij naast breakdowns ook sterke gitaarsolo’s kan schrijven en de twee opties worden gedurende het album afgewisseld. “Deeper Sleep” doet denken aan emo uit de late jaren nul inclusief lyrics als: “I see the way you look at me, like I’m supposed to break your heart. Just like the others from your past, that you’re still in contact with”. Het gitaarwerk op deze track is erg fijn. “Who Are We?” haalt duidelijk inspiratie uit de poppunksound van het begin van de jaren tien. Zowel “Deeper Sleep“ als “Who Are We?” zijn hele catchy en energieke nummers. Ondanks de verschillende genres die in de eerste vier nummers voorbijkomen, verliest Stepson zijn eigen sound niet uit het oog. Wat hieraan bijdraagt is het accent en de manier van zingen door de zangers.

The Entire History of You” is het langste nummer op “Help Me, Help You” en tevens een van de zwaarste. Hier is goed hoorbaar hoe de twee vocalisten samenwerken. De screams van Brock Conry geven je het gevoel alsof hij op elk moment zijn stembanden kan afscheuren. De schrilheid en de emotie die erin worden gelegd zijn voelbaar, al dreigt het soms door te slaan naar over-the-top. Door de sterke breakdown en de verschillende passages die voor variatie zorgen gebeurt dit echter niet. Deze track duurt meer dan vijf minuten omdat het eindigt met een lange outro, die een fantastische prestatie levert om een brug te slaan tussen deze hardcoretrack en “I Wish”, wat eigenlijk gewoon een lofi-poptrack is. Het is best een leuk nummer, maar door het contrast met “The Entire History of You” wordt het net wat lekkerder.

Dilemma” begint met een akoestisch gitaardeuntje en knippende vingers en heeft dus ook een sterke popinvloed. Om de verwachting weer de kop in te drukken, gaan de refreinen in deze track een stuk harder en is de bridge voorzien van screams. Net op het moment dat je denkt dat de tweede helft van het album wat minder zwaar en meer popgeoriënteerd gaat zijn, blaast “Come with Me” die verwachting omver met een snelle punkriff en een keiharde breakdown. “Hush” heeft een hele sterke bridge die erg uitnodigt om mee te zingen met de beste lyric van het album: “I think it’s pretty fucked up, that you would put me in a cage and disguise it as love”. Ook de overgang naar “The Shift, the Blur” verdient een vermelding omdat dit soort kleine dingen ervoor zorgen dat dit album gewoon heel goed in elkaar steekt.

Stepson laat op “Help Me, Help You“ zien dat het mogelijk is om meerdere genres samen te brengen zonder de eenheid van een album op te offeren. De verschillende sounds lopen soepel in elkaar over en de tracks zijn lekker catchy of lekker zwaar. De teksten zijn niet altijd even sterk. Zo is de tekst “Everytime I think of you I can’t help but get upset” niet representatief aan de emotie waarmee het wordt gezongen. Over het algemeen worden de teksten echter sterk gebracht, soms misschien zelfs té overtuigend. Het album verveelt geen moment omdat het lastig te voorspellen is wat de volgende track gaat zijn. Check vooral “Deeper Sleep” en vergelijk vervolgens “Who Are We?”, “The Entire History of You” en “I Wish” voor de volledige sonische breedte van Stepson op “Help Me, Help You”.

Releasedatum
: 26 maart 2021
Label: SharpTone Records