zaterdag 4 november 2017

Geschreven door Fabian Rozendaal.

Stick To Your Guns – True View

Stick To Your Guns staat al jaren aan het front van de hardcorepunkscene. De band bracht sinds 2003 al vijf platen uit en in 2017 is het tijd voor album zes. “True View” is volgens gitarist Josh James “het album waar hij altijd al deel van uit heeft willen maken“. Hopelijk is dat hoorbaar wanneer fans de plaat beluisteren. De Amerikanen kennende zal deze schijf weer overvloeien met emoties.

True View” wordt afgetrapt met “3 Feet From Peace“. Eerst horen we de boodschap dat je alles moet doen op jouw manier: “You just figure it out your way“. Vervolgens lijkt het of de band een samenvatting wil geven van alles wat hij in huis heeft. We horen gevoelige en boze vocalen, evenals gangvocals, energieke drums en zware gitaren. Je weet hierdoor meteen wat je kunt verwachten van de rest van de plaat. Als voortzetting horen we single “The Sun, the Moon, the Truth: Penance of Self“. Een meeslepende track die enorm veel energie uitstraalt.

Married To the Noise” is een typische Stick To Your Guns-track, zoals veel andere nummers op “True View“. We horen boze en snelle coupletten met een melodisch refrein. “Delinelle” is van hetzelfde recept en vervolgens lijkt “Cave Canem” dat ook te zijn, tot aan de langzame en slopende breakdown aan het einde. “The Inner Authority: Realization of Self” is helemaal anders. In een korte maar epische track horen we Jesse Barnett over een vrij rustige instrumentale begeleiding heen schreeuwen, totdat alles losbarst in de climax.

Met “You Are Free” wordt het tempo weer opgekrikt. Het is knap hoe de Californiërs het voor elkaar krijgen om een plaat niet eentonig te laten klinken wanneer bijna elk nummer dezelfde lijnen volgt. “Doomed By You” is een uitschieter op het album. De keiharde track kent een niets ontziende breakdown als slot en zal er zeker voor zorgen dat er bij shows beweging in de pit komt als dit hiervoor nog niet het geval was.

Achtereenvolgens brengt Stick To Your GunsThe Better Days Before Me“, “Owed Nothing” en het opzwepende “Through the Chain Link” ten gehore. Hierna wordt er afgesloten met “The Reach For Me: Forgiveness of Self“. Gek genoeg is dit de minst knallende track van de plaat. We horen clean vocals en geen geschreeuw. Dit nummer zou niet misstaan op elke willekeurige alternatieve radiozender. Ondanks dit positieve punt is “The Reach For Me: Forgiveness of Self” een vrij aparte manier om een harde plaat als “True View” af te sluiten. Wellicht had deze song beter in het midden gepast als rustmomentje.

Stick To Your Guns is geen baanbrekende band, maar dat is ook niet nodig wanneer je het keer op keer voor elkaar krijgt om platen te maken die enorm fijn zijn om te luisteren. “True View” is een album waar je emoties in kwijt kunt, een lange rit in de auto mee kunt maken en live compleet op uit je dak kunt gaan.

Releasedatum: 13 oktober 2017
Label: Pure Noise Records