zondag 11 april 2021

Geschreven door Joey Reijenga.

Story Untold is zoekende op “nx future”

Canadese poppunkband Story Untold heeft na het verlaten van Hopeless Records in 2019 zijn sound flink omgegooid. Na het vertrek bracht de band “Mental Breakdown” uit met een nieuwe sound. Toch was in de singles daarna weinig nog te horen van de boosheid en post-hardcore elementen in deze track. Dus wat is nu de sound op “nx future” geworden?

Bij het eerste nummer is al gelijk duidelijk dat er nog maar weinig over is van Story Untold uit 2018. Openingstrack “gxne by 27” hint naar de geweldige hook van het refrein in het intro. Het wordt al snel onderbroken door het couplet dat vol zit met kinderachtige kreten van onbegrip. Erg jammer want de productie staat als een huis. De elektronische drums zijn een geweldige fit voor de track, aangevuld met de diepe synths en de potentie van deze track is duidelijk. Helaas is het couplet een enorme stoorzender. De hook in het refrein brengt alles weer een beetje in balans. De hook is lekker en blijft snel hangen. Helaas wordt enig momentum onderbroken door een breakdown die totaal geen plek in het nummer heeft. Een herhalend probleem op de EP. Story Untold is vergeten dat je een lekker nummer kan schrijven zonder dat je elk emo stereotype aantikt.

Zo ook op “nxt my father anymxre”. Een hopeloze poging om zoveel mogelijk dramatische beelden te schetsen. De teksten zijn continu bezig met hoe zielig zanger Janick Thibault is. Het klinkt als een poging om relevant te zijn terwijl je wereldvreemd bent. Deze poging wordt alleen maar meer duidelijk gemaakt door ongeïnspireerde zinnen als “So who are you to tell me what I should do? You want me to lose. But I ain’t doing this for you or someone else”. Het basgitaargeluid heeft een lekker ruig randje en gepaard met de gitaar en drums zorgt het ervoor dat het akoestische deel van de productie onwijs lekker in de oren ligt. Voeg de vocalen van het refrein toe en je proeft de zoete smaak van nostalgie. Toch hoor je aan alle kanten dat er iets niet klopt. Er zijn te veel edgy uitspraken. Zoveel woorden en geluiden die alleen in de weg zitten en weinig tot niks toevoegen aan het geheel.

Het bitterzoete van deze release en deze nieuwe weg van Story Untold is dat de tracks zoveel potentie hebben en zo slecht uitpakken. Het is bijna alsof Story Untold vergeten is dat je in kunst en muziek niet alles woord voor woord hoeft uit te leggen. Elk couplet vertelt misschien wel een diep verhaal, maar er wordt compleet misgeschoten met de woordkeuze. “BMTH shxw” heeft hier het meest last van. De teksten zijn af en toe bijna lachwekkend. Dat terwijl de zangmelodie en synthesizers echt onwijs lekker zijn. In de productie hoor je de enorme lol die ze ermee hebben gehad. De hoeveelheid effecten en rare geluidjes zijn een beetje afgezaagd af en toe, maar gelukkig wel in de juiste hoeveelheid.

“cxmfxrt in strangers” is een hoognodige uitzondering. Dit nummer is bij lange na niet zo tenenkrommend als de rest van de EP. Nu zou dat volgens de formule van de EP betekenen dat het refrein teleurstellend is. Geen paniek! Het refrein is onwijs lekker. De leadgitaar weet in het pre-chorus zo’n spanning te creëeren die je gelijk vastpakt. De drums zijn zonder vage elektrische effecten en dat gecombineerd met de sound van de gitaar zorgen ervoor dat dit nummer een stuk minder ongelovig overkomt. Verweven in deze sound zit een veel soepeler gebruik van synthesizers en andere elektronische elementen. Het front dat eerst werd neergezet door die elementen heeft zich laten vallen en bewezen dat Story Untold misschien niet helemaal zijn eerlijkheid is verloren.

De laatste tracks “all i knxw is i’ll never knxw” en “field xf brxken hearts” zijn vanuit de productie een hoogstandje. De songwriting daarentegen is redelijk saai. Ergens heel diep verstopt kan je iets horen dat wellicht een vette song had kunnen zijn. Vage effecten op de vocalen en de hele bibliotheek aan willekeurige geluidseffecten die er met hamer en beitel in zijn gegraveerd dienen als het pijnlijke bewijs dat enige integriteit is verdwenen. Het is een ongemakkelijke poging om diep en interessant over te komen.

“nx future” is teleurstellend op de meeste pijnlijke manier mogelijk. Story Untold heeft hier een prachtcollectie aan songs liggen die helemaal droog zijn gewrongen. Op een bepaald moment moet je niet vergeten dat je in essentie een lekker nummer moet schrijven en niet de monoloog van een onbegrepen puber uit 2002.

Beoordeling: 3/10
Releasedatum: 26 maart
Label: Eigen Beheer