donderdag 18 oktober 2018

Striker showt melodisch gitaarwerk op “Play To Win”

De Canadese band Striker presenteert op 26 oktober zijn zesde studioalbum, genaamd “Play To Win”. De heren staan bekend om hun uitmuntend gitaarwerk en melodische teksten. De band missen nooit een noot en dat is zeker te horen op deze nieuwe plaat.

“Heart of Lies” opent krachtig en snel. Vlotte riffjes en hoge noten springen door het hele nummer heen. Wanneer zanger Dan Clearly zijn stem ten gehore brengt, sluimeren de snelle gitaren op de achtergrond, maar dit is niet voor lang. Het geheel toont een mooie dynamiek van snel en rustig voor de eerste track op “Play To Win”.

Head First” laat even een andere noot horen op dit heavymetalalbum: het nummer wordt geopend met een akoestische melodie. Desalniettemin volgen de elektrische gitaren snel. De muziek vormt een krachtig geheel in het refrein. De zanger zingt impressief en wordt ondersteund door stevige backupzang van de andere heren. “I’m going HEAD FIRST! There’s only one way to go, head first into the night!”

Variatie is op de plaat zeker aanwezig. Kenmerkend aan Striker zijn de hoge gitaarklanken maar ook de hoge uithalen van Clearly. Op het nummer “The Front” wordt er een net wat andere zijde gepresenteerd. Een lekker gestroomlijnde track, waar gitaren zeker niet ontbreken, maar even met wat lagere noten. De zanger laat ook de wat diepere kant van zijn stem horen. De songteksten zijn niet erg lastig, want voor het einde van de song zing je het refrein al goed mee. Maakt deze simpelheid er een mindere track van? Zeker niet!

Titeltrack “Play To Win” heeft een apart karakter. Het opent erg klassiek: een gitaar met langzaam opbouwend drumwerk en een uithaal van de zanger. Door de track heen zijn er elementen die los van elkaar lijken te staan: de ene keer hoor je alleen drums en zang, de andere keer hoor je gitaar met alleen maar een korte, hevige uithaal van de zanger. Een gewaagd nummer, maar dit past misschien ook wel bij de boodschap van de song. “You got to play to win”

“Summoner” begint met een duistere toon. Laag gitaarwerk en duidelijk drumwerk zorgen voor een onheilspellend gevoel. Dit thema wordt het hele lied vastgehouden. Dat de heren goed kunnen werken met thema’s of gevoelens in tracks is ook goed terug te zien in “Heavy Is the Heart”. De langere en lagere tonen van de gitaren en de neerslachtige zang door het nummer heen passen perfect bij de song.

Als afsluiter brengt “Hands of Time” een leuke verrassing. De track opent met een stukje tekst waar je gelijk aandachtig naar luistert. “I wanted so bad, to be there today. But these late nights are long and there was just no way. I know I said it wouldn’t happen again, but I got to many problems and to many bad friends. There really isn’t too much to say, You can sleep when you’re dead and man we party that way. You say my life won’t take me anywhere, but that’s just your opinion and I just don’t care.” De stijl van het nummer lijk op het eerste oog een beetje anders te zijn van de rest. Maar eigenlijk toch niet, want het laat juist de variatie van Striker zien. Verder heeft de track een vrolijk karakter en de teksten zorgen ervoor dat je je wat beter voelt!

Striker heeft zijn eigen sound goed laten horen. Heavymetalbands als deze zijn typerend door de scheurende gitaren en de hoge noten, maar “Play To Win” heeft laten zien dat er zoveel meer is dan alleen dat. Het album is niet baanbrekend, maar zeker een solide plaat binnen het genre.

Releasedatum: 26 oktober 2018
Label: Record Breaking Records