dinsdag 22 december 2020

Geschreven door Tom Duteweert.

Stuck Out zet zichzelf op de kaart met “Lie Through Your Teeth”

“Lie Through Your Teeth” is de tweede EP van de Australische poppunk/rockband Stuck Out. De sterke gitaar leads, drums en refreinen doen je denken aan een meer rock-georiënteerde Knuckle Puck. Is de band klaar om straks de zalen plat te spelen?

Het eerdere werk van Stuck Out is leuk maar wel een beetje dertien-in-een-dozijn-poppunk. Ze hebben dan ook in het voorprogramma van bands als As It Is, With Confidence, en The Story So Far gestaan. Het is daarom een positieve verrassing dat de band op de nieuwe EP een iets andere weg inslaat. Het tempo is net een tikje lager maar de energie blijft hoog, vooral vanwege de sterke refreinen die ontzettend meezingbaar zijn. Daarnaast worden er ook muzikaal een aantal interessante keuzes gemaakt. Het grootste voorbeeld daarvan is de offbeat sectie in “False Promise”. Dat hoor je namelijk niet vaak in dit genre en het pakt goed uit. Daarnaast vallen ook de drums en gitaar positief op. Kleine dingen zoals de basdrum partij in het eerste couplet van “Inverse” en de interessante gitaar leads zorgen ervoor dat de band je aandacht blijft houden.

Dit soort keuzes kunnen natuurlijk slecht uit pakken, maar Stuck Out komt er bijna altijd mee weg. Alleen de vertraging aan het eind van “Mindless” voelt geforceerd. Het is een manier om een outro te kunnen hebben met enkel gitaar en zang. Het is een begrijpelijke keuze, want anders krijg je waarschijnlijk een fade-out naar die outro en dat hebben we ook al 100 keer gehoord. De rest van het liedje is echter sterk en featured Mikaila Delgado van de Australische poppunkband Yours Truly. Het refrein is wederom heerlijk meezingen geblazen. Die twee maten met vertraging kunnen daar niet aan af doen.

Qua lyrics gaat de EP over wat er gebeurd wanneer je liegt tegen anderen en jezelf. Zo vragen ze zich op “Hollow,” dat over een ongezonde relatie gaat, af: “What’s the point of dying for your own disease?” Het al eerder besproken “Mindeless”, gaat over dat je racistische of seksistische opmerkingen ook van vrienden niet moet accepteren. In de outro houdt zanger Josh Walker zich een spiegel voor: “I know I’m still that piece of shit, but I’m trying not to be so that you could finally see the man I could become”. Hier en daar staan op de EP nog een aantal andere goede teksten.

“Lie Through Your Teeth” is een zeer sterke tweede EP voor Stuck Out. Het zijn 11 minuten aan hoge energie, grote refreinen en catchy melodieën. De vraag blijft natuurlijk of ze deze kwaliteit ook kunnen behouden op een album maar vooralsnog is er geen reden om daar aan te twijfelen. Australië heeft de laatste 10 jaar een aantal hele goede poppunk/rock bands voortgebracht. Na Tonight Alive, Trophy Eyes, en Stand Atlantic kan nu Stuck Out aan dat rijtje worden toegevoegd. De vier liedjes die op “Lie Through Your Teeth” staan, kunnen stuk voor stuk in je poppunk of poprock afspeellijst!

Releasedatum: 18 december 2020
Label: Greyscale Records/Sharptone Records