vrijdag 7 oktober 2016

Geschreven door Melanie Snoei.

Sum 41 – 13 Voices

Het liet even op zich wachten, maar de tijd is nu eindelijk aangebroken. De schijfjes met hierop de naam “13 Voices” vliegen als warme broodjes over de toonbank. Dit jaar tikt Sum 41 zijn twintigste jaar aan als band. Met al deze jaren achter de boeg kan het lastig zijn iets te maken wat de fans nog niet gehoord hebben. Is dit te horen op het gloednieuwe schijfje?

Murder of Crows” is het allereerste nummer en opent met een ietwat sinister intro. Hierna scheurt het nummer open naar ruige gitaarriffs en grove vocals. Precies hoe we Sum 41 kennen. In “Goddamn I’m Dead Again” word je omver geblazen door een heerlijke gitaarsolo. Dit is er eentje om nog een paar keer op repeat te zetten. Heerlijk!

Hierna volgen de tracks “Breaking the Chain” en “There Will Be Blood” die een heerlijk tempo hebben. Ditzelfde hoge tempo en fijn ritme, gecombineerd met lekkere gitaarriffs, horen we terug in de track “13 Voices“. Dat dit nummer gelijknamig is aan het album, voorspelt al veel goeds. Gelukkig maakt het de verwachtingen waar. Dit is een prachtige track, waarin we ook de nieuwe drummer eens extra goed horen. Begin dit jaar voegde drummer Frank Zummo zich officieel bij Sum 41. Zummo laat goed horen wat hij in huis heeft en maakt zeker een grootse indruk op “13 Voices“.

War” opent heel uniek en anders dan we al gehoord hebben. Er zijn amper instrumenten in dit nummer: enkel wat drums en later subtiel de gitaar zacht op de achtergrond. Ook de vocals klinken veel minder vies en ruig dan we gewend zijn. Heel fijn om toch even iets nieuws te horen te krijgen; iets wat heel anders is dan al het andere. De rest van het album is niet bepaald veelzijdig te noemen namelijk. Over heel “13 Voices” is wel te zeggen dat drukte en onrustigheid erg aanwezig zijn. “War” is daarentegen een heel strak nummer, wat de routine van de drukte in de andere tracks even los schudt.

Hierna krijgen we geen wow-momenten meer. Het album klinkt goed, maar hier blijft het eigenlijk wel bij. De tracks zijn prima, maar niet innovatief of bijzonder. We horen op “13 Voices” wat we altijd al van Sum 41 hebben gehoord. De heren doet niets geks en blijven veilig bij wat zij kennen en kunnen. Dit is zonde. Veel afwisseling, wat nieuwe dingen en goede verrassingen zijn juist wat een album heel bijzonder en spectaculair kan maken. Desalniettemin is “13 Voices” een redelijk album. Niet veel bijzonders, maar gewoon hoe we Sum 41 kennen.

Cijfer: 7/10
Releasedatum: 7 oktober 2016
Label: Hopeless Records