vrijdag 24 januari 2020

Sum 41 speelt retestrak in Amsterdamse AFAS Live

De bordjes met de kreet “uitverkocht” kunnen op dinsdag 21 januari 2020 in de kast blijven liggen. Sum 41 staat in een voor de helft gevulde Amsterdamse AFAS Live met de mannen van Zebrahead in het voorprogramma. De band die een tijdperk kenmerkte, had vandaag de dag beter gepast in een TivoliVredenburg of 013.

De Zebrahead-boys openen de avond met een grote dosis enthousiasme, terwijl “All My Friends Are Nobodies” gespeeld wordt. Het enthousiasme is iets waar je de band van zou kunnen kennen. De band viert een feestje, krijgt het publiek mee, verliest wat interesse tijdens de ietwat flauwe grappen, maar zet verder een prima show neer. De eerste circle pit van de avond begint vrij vroeg en gelukkig volgen er later meerdere! Vooral “Falling Apart” lijkt goed aan te slaan bij het publiek in AFAS Live vandaag. Niet de beste openingsact ooit, maar zeker wel een die het kijken en luisteren waard is.

Een groot wit doek hangt voor het podium. Dit kan maar een ding betekenen: de hoofdact staat klaar! Sum 41 rent de bühne op en direct zijn de aanwezige fans helemaal klaar voor deze show. Er wordt gegild en geklapt en onder dit geluid zet de band rondom frontman Deryck Whibley “Turning Away” in. Als Whibley een circle pit wil zien, lijkt hij aan een half woord genoeg te hebben: het publiek gaat meteen. Fans gaan lekker op tracks als “Motivation“, “Fake My Own Death“, “Underclass Hero” en het tijdens de encore gespeelde “In Too Deep“. Om het plaatje helemaal af te maken knalt er confetti de lucht in tijdens “The Hell Song” en gebruikt Sum 41 veelvuldig de meegenomen CO2-kanonnen.

Waar de band in het verleden wat minder goed klonk live, is daar nu gelukkig weinig van te merken: Sum 41 speelt vandaag retestrak in Amsterdam! Instrumentaal klinkt het op deze koude januari-dag strakker dan strak en weet frontman Whibley alle noten heerlijk zijn strot uit te gooien. Ook legt hij zonder moeite de show stil en beveelt de lichtman alle lichten uit te doen omdat iedereen zijn of haar telefoon moet pakken. Ook dit gebeurt binnen een halve seconde en heel AFAS Live is verlicht door telefoontjes.

Al met al is dit een avond die iedere die hard Sum 41-fan zeker niet kan vergeten. AFAS Live legt vanavond tevreden zijn bezwete koppie op zijn kussen. Op naar de volgende Sum 41-show, maar dan in 013, TivoliVredenburg of Melkweg.