zondag 18 april 2021

Superlynx mixt psychedelica met doom op “Electric Temple”

Superlynx heeft de afgelopen jaren superhard gewerkt om zijn derde album, “Electric Temple“, te realiseren. Naar eigen zeggen wordt het een schijfje vol psychedelische muziek met atmosferische invloeden en dromerige tonen. Toch is het Noorse trio behoorlijk beïnvloedt door stoner- en doomstromingen, waardoor er langzaam een duistere sfeer vol wanhoop, leegte en verdoemenis ontstaat. Maar blijft het ook interessant genoeg?

Met een rustige baslijn opent het schijfje met “Rising Flame”. Al snel wordt de basgitaar versterkt door de drum en gitaar en zet zangeres, en tevens bassist, Pia Isaksen haar unieke stemgeluid op de kaart. Het zet je gelijk in een dromerige stemming, laat je tot rust komen en maakt je klaar voor de rest van de plaat. Titeltrack “Electric Temple” is het nummer waar duidelijk de post-psychedelische invloeden naar boven komen. De intro’s van nummers in dit soort genre duren vaak lang en dat is iets waar je van moet houden. Maar toch weet Superlynx de track zo op te bouwen dat je het niet doorhebt als je al een paar minuten naar hetzelfde soort deuntje zit te luisteren. Totdat er aan het einde van de song flink tempo op de drums en gitaar wordt gegeven en het losbarst in een chaotische wirwar van jaren zeventig geluiden.

“Apocalypse” brengt daarentegen een eigenzinnig muziekspektakel met zich mee. Het voelt alsof een doomband besloot aan de euforische middelen te gaan en dit de uitkomst is. Het nummer is opgeknipt in melodische sferen, progressieve drums en een snelle gitaar. Er zijn ook rustige gedeeltes waar de invloeden van dronedoom goed terug te horen zijn. Volgend nummer “Moonbather” is een track waarbij alle specialiteiten van het trio naar voren komen en ze laten zien hoe verbluffend hun samenwerking is. Zo goed dat het bijna hypnotiserend is. Helemaal als in het laatste stuk de stemmen van Pia Isaksen en drummer Ole Teigen samenkomen en ze een Latijnse tekst voordragen. Het pakt je en neemt je mee zo het instrumentale nummer “Sonic Sacrament” in.

“Het is een minimalistische, melodramatische sleur waar je in terecht komt.”

Halverwege “Electric Temple” vinden we “Returning Light”, waar er verrassend genoeg wat elektronische invloeden te horen zijn. Het is een minimalistische, melodramatische sleur waar je in terecht komt. Het voelt allemaal wat wazig en onheilspellend, maar toch is het rustgevend en maakt het je hoofd leeg. Ook is er ruimte voor een gitaarsolo, wat er nog niet eerder te horen was. Die solo gaat vloeiend over in de gitaar- en basintro van “Laws of Nature”. Iets wat best vrolijk klonk, tot het gezang begon en die wat dieper klonk dan op de voorgaande nummers. De drums zijn in de track wat terughoudender en er wordt wederom geëxperimenteerd met verschillende stemgebruiken en opbouwen van het nummer. Het is wel voor het eerst op het album, dat de teksten goed verstaanbaar zijn en je er echt ook naar gaat luisteren. Gelukkig zijn het ook geen lappen songteksten, gezien alles natuurlijk vertraagd wordt voorgedragen, wat dit genre zo typeert. Wederom is er een gitaarsolo te horen en die klinkt echt heel lekker.

“Then You More” wordt verrassend genoeg voornamelijk door drummer Ole Teigen gezongen. Het heeft meer duistere goth invloeden en Pia Isaksen haakt later aan. Ook is er een piano te horen, wat de emotionele sfeer extra benadrukt. Het nummer geeft een behoorlijk Nick Cave gevoel en doet echt even je mond open vallen, want waar komt dit opeens vandaan? Met een spectaculaire gitaarsolo komt de song helaas alweer tot het einde.

Slotnummer “May” brengt wederom een combinatie tussen de twee stemmen. Waar de mannelijke vocalen diep en rauw klinken, klinken de vrouwelijke vocalen hees en betoverend. Wat een power heeft deze vrouw! Voor je het weet is het album al klaar. Zonder dat er een poppenkast aan solos, harde geluiden en grunts is open getrokken. Dat is niet erg, want zo simpel kan het soms zijn.

“Electric Temple” is echt een album waar je van moet houden. Of beter gezegd: het genre waarvan je moet houden. Ligt doom, sludge of psychedelische metal je minder? Dan is de kans dat je dit schijfje ook niks vindt of het na een paar nummers wel gehoord hebt. Voor als je wel fan hiervan bent, of op zoek bent naar experimentele underground muziek, dan is Superlynx een dikke aanrader. Want technisch is de band verbazingwekkend!

Releasedatum: 16 april 2021
Label: Dark Essence Records