vrijdag 10 december 2021

Superlynx covert psychedelisch op EP “Solstice”

Na het succes van Electric Temple, heeft Superlynx nog geen half jaar later hun nieuwe EP “Solstice” gedropt. Het Noorse trio staat bekend om zijn psychedelische en atmosferische muziek, beïnvloedt door stoner- en doomstromingen. Het schijfje bevat zes covers die invloed hebben gehad op hun muzikale leven en twee tracks waarvoor geen plaats meer was op “Electric Temple”.

De eerste zes nummers van “Solstice” zijn covers: Born Too Late is daar de eerste van. Het origineel is gezongen door Saint Vitus, maar daar is vrij weinig van terug te zien. De intro heeft veel weg van de intro van Helloween‘s “Halloween”, maar dan in een doomjasje. Op de achtergrond is vaag de engelenstem van zangeres en basgitarist Pia Isaksen te horen, maar deze wordt al gauw omgezet in een krachtige zang. Hoewel het nummer an sich niet zo heel denderend is en nét te lang duurt, zijn de gitaarriffs wel echt fantastisch. “Spread Your Love” is de volgende cover in het rijtje, origineel gezongen door Black Rebel Motorcycle Club. De track begint instrumentaal en experimenteel, maar wordt voortgezet in een mix van blues, rock en psychedelische elementen.

Halverwege “Solstice” is er een gedurfde cover te vinden: “Something In the Way” van Nirvana. In het begin is het nog een beetje vaag wat ze precies coveren, maar vanaf het refrein wordt het duidelijk. Deze track bevat weer alle elementen waar Superlynx bekend om staat, maar ook dit is het nét niet. “Nature Boy” van Aurora, wat eigenlijk ook weer een cover is van Nat King Cole, heeft daarentegen een geheel unieke sound. De songteksten worden met emotie overgebracht en je wordt meegesleurd in het opbouwende verhaal. Alles lijkt op deze track te kloppen: de combinatie van muzikale invloeden, de krachtige stem van Pia en de ruigheid. Dit is waarvoor je komt!

“Reorbit” en “Cosmic Wave” zijn nummers die eigenlijk op het vorige schijfje thuishoorde, maar waarvoor er geen plek meer was. Dat is ook gelijk hoorbaar, omdat het trio meer zichzelf lijkt te zijn. “Reorbit” is een langzaam opbouwend stoner/doom track, met halverwege catchy melodieën waarbij je wegdroomt. Totaal het tegenovergestelde is afsluiter “Cosmic Wave”, waar haast Keltisch wordt geopend, met een goede gitaarsolo op het einde. Hiermee is het, helaas, eigenlijk ook wel gezegd.

Of “Solstice” een must-have is in je verzameling? Nee, dat niet. Staan er een aantal goede tracks op, dat zeker. Het lijkt alsof Superlynx de covers iets te hard in zijn genre probeert te proppen, waardoor het hem gewoon niet is. Desondanks hebben de Noren veel potentie en is het hopen op een goede, dikke vervolgplaat.

Beoordeling: 6/10
Releasedatum: 8 december 2021
Label: Dark Essence Records