dinsdag 28 januari 2020

Survive Said the Prophet vindt zijn eigen geluid op “Inside Your Head”

De Japanse rockband Survive Said the Prophet is weer terug met een nieuwe plaat, getiteld “Inside Your Head”. Op eerdere albums maakte hij goede, stevige rock, maar de band was in zijn stijl niet altijd goed te onderscheiden van andere bands. In zijn nieuwere muziek geeft hij daarom een eigen draai aan het genre; op “Inside Your Head” zet hij die koers voort, door elektronica en bijzondere, complexe gitaarpartijen – en het staat hem goed.

Het album opent met “Inside”, een muzikaal rustige opening die toch goed opbouwt naar de tweede track, “Your head”, die een stuk turbulenter is. Hoewel het liedje lekker klinkt, mist het wat originaliteit. Zeker de teksten die telkens herhaald worden, geven de impressie dat de zanger Yosh Morita niet zo goed wist wat hij moest schrijven: “If you’re living it up, living it up, it’s OK / If you’re living it up, living it up, it’s OK / I get it” is een tekstueel ‘hoogstandje’ op het niveau van Limp Bizkit.

Op de volgende track, “Calm:unison”, worden we meteen overweldigd door de gitaar- en drumpartijen: het belooft een harde track te worden. Ook de basgitaar wordt op waarde geschat en is goed te horen in het sinister-klinkende couplet. Het refrein klinkt opgewekter, voordat we het tweede couplet induiken, wat bovenal experimenteel is en je aandacht weet vast te houden. Tijdens breakdown in de bridge horen we voor het eerst op het album de screams van basgitarist Yudai Kato, die bijzonder rauw klinken. Zo kennen we Survive Said the Prophet weer!

De daaropvolgende post-hardcore track “Mukanjyo” ligt goed in het gehoor, maar springt er niet tussenuit. De track doet denken aan de oude muziek van de band, die wel fijn klinkt, maar niet zijn eigen draai heeft gevonden. Na “Mukanjyo” volgt “Bridges”, een meer pop-achtige track met complexe gitaarpartijen. Het is onmogelijk om stil te blijven zitten tijdens deze track: de muziek vraagt je ten dans, en je kan haast geen nee zeggen. Hier laat Survive Said the Prophet zien dat hij niet zomaar een rockband is, maar ook bijzondere dingen kan schrijven.

Op de tracks “Hero” en “Heroine”, die prachtig in elkaar overgaan, laat de band ons een sterkere invloed van elektronica horen, waar hij prima mee omgaat. De drum-gevulde coupletten klinken goed en gaan perfect samen met het energieke, optimistisch-klinkende refrein.

Survive Said the Prophet geeft ons een adempauze met “red”, een ballade die met rustige elektronica en gitaar begint. Maar in de brug barst het los: Kato’s brute screams gaan samen met een gitaarsolo, waarvan je je eerder nooit besefte dat dat mocht in een ballade – maar het werkt wel. “Never; Saying Never” volgt een vergelijkbare opbouw, maar begint al iets intenser. Het is dan ook niet vreemd dat halverwege de screams de overhand nemen en het ondanks de dansbare gitaarpartij tot een echte banger maken.

Het album sluit af met de track “3 A.M.”, een intieme ballade met akoestische gitaar die belooft om een favoriet van velen te worden. De een zou zeggen dat het wat originaliteit mist, maar het kan ook juist een formule zijn die goed werkt.

Op “Inside Your Head” ontpopt Survive Said the Prophet zich verder als een band die veel te bieden heeft. Hij mist soms nog wat originaliteit in de teksten en muziek, maar hij maakt geen grote misstappen. Over het algemeen is het een heerlijk album om naar te luisteren.

Releasedatum: 15 januari 2020
Label: Sony Music Labels Inc.