vrijdag 23 november 2018

Tenacious D raakt de draad kwijt op “Post-Apocalypto”

In 2012 kondigde Jack Black al aan bezig te zijn met een nieuw ‘internetproject’ voor comedyrockband Tenacious D. Die ideeën werden in 2016 concreter door de Donald Trump-campagne: het project werd een animatiecomedy die zich afspeelt in een post-apocalyptische wereld. De complete film en het album, beiden genaamd “Post-Apocalypto”, werden op 2 november uitgebracht.

De plaat telt 21 nummers, waarvan ruwweg de helft daadwerkelijk liedjes zijn. De andere helft bestaat uit fragmenten van de film waarin het plot geschetst wordt. Zo opent de plaat met de themesong en het introducerende “Desolation”. Een waterstofbom wordt uit een vliegtuig gegooid en Black en mede-bandlid Kyle Gass overleven de nucleaire holocaust. Ze ontmoeten een tweehoofdige hond die ze vervolgens Hope noemen. Het gelijknamige nummer is een zoetsappige, met cliché’s doordrenkte track. Daarna volgt het tweede hoofdstuk, “Cave Women”, waar de mannen gered worden door twee holbewoonsters. Ze moeten de aarde met behulp van de vrouwen herbevolken. Het bijbehorende “Making Love” is dan ook een ontzettend schunnig en plat nummer.

Vervolgens komen de mannen wetenschappers tegen die andere overlevenden de ruimte in gestuurd hebben. “Take Us Into Space” gaat dan ook over dat Black en Gass afscheid aan het nemen zijn van de aarde. Maar de wetenschappers willen alleen Black de ruimte in sturen en Gass blijft achter. Al snel komt Black terug omdat hij zijn maatje mist. Na de reünie worden de heren op “Daddy Ding Dong” aangevallen door een groot monster.  Een mysterieuze robot genaamd Terminator redt hen. De robot wil zich aansluiten bij de band, maar de mannen willen graag een duo blijven. Terminator reageert teleurgesteld op het nummer “Robot”, maar reist wel mee met het duo.

De drie belanden in Washington om een mysterieus kristal te stelen van Donald Trump Jr. Daarbij komen ze marcherende nazi’s en Ku Klux Klan tegen. Samen met Terminator verslaan ze al het kwaad en pakken het kristal af van Trump Jr. “Colors” is een lied gezongen vanuit het perspectief van Trump Jr, die reflecteert op zijn slechte handelen. Op de een of andere manier belanden Black, Gass en Terminator in Egypte om de wereld te redden en reizen daarna terug naar het heden waardoor de apocalyps nooit heeft plaatsgevonden.

Afgezien van het bizarre plot is de muziek op “Post-Apocalypto” best prima. Veel karikaturen uit allerlei genres passeren de revue: van classic rock tot aan countryrock en metal. Alles wordt op de hak genomen. Maar als je de aandacht er even niet bijhoudt ben je al snel de draad kwijt. De kans dat je de aandacht verliest is vrij groot, want de muziek en het verhaal grijpen je niet echt. Het is vermakelijke achtergrondmuziek, als je de helft van de het album overslaat waarop gepraat wordt. Daarnaast voelt het concept van platte comedyrock anno 2018 toch wel gedateerd. Dit werkte begin 2000 heel goed in een periode waar shows als Jackass furore maakten. Wellicht wordt het tijd voor Tenacious D om ergens anders op te focussen, want de mannen hebben talent genoeg.

Beoordeling: 5/10
Releasedatum: 2 november 2018
Label: Columbia