maandag 31 augustus 2020

The Killers is als vanouds op “Imploding the Mirage”

The Killers heeft een groot aantal bekende hits: “Mr. Brightside“, “Human“, “Somebody Told Me“, en zo kunnen we wel doorgaan. Maar waar is die nieuwe grote hit van de heren? Misschien verborgen op “Imploding the Mirage“? Het schijfje telt tien nummers, dus het zou zomaar kunnen.

We trappen het album af met “My Own Soul’s Warning“. Na een langzame opbouw in muziek komt de loepzuivere stem van Brandon Flowers de muziek accompagneren. De bridge is een muzikale samenkomst die je altijd terug plaatst bij The Killers. Het nummer ligt heerlijk in het gehoor en vooral de melodie blijft hangen. Wanneer we transitioneren naar “Blowback” komen we in een meer ontspannen sfeer. Het voelt wat retro aan. De manier waarop de muziek samenkomt met de zang en elkaar versterkt zorgt ervoor dat je bijna een videoclip kan visualiseren: beetje sepia-achtig beeld, met een meisje in de hoofdrol. Het is altijd bijzonder hoe een band zo erg een gevoel over kan brengen.

Caution” is de track waarmee de band het album zeker heeft gepromoot. Menig fan zal ook zeker het nummer al meezingen en op repeat hebben staan. Met een pakkende baseline en een ontzettend catchy refrein is het zeker een hoogtepuntje van het album. Het heeft zeker de energie van voorgaande grote tracks, maar of het dé nieuwe hit is, is nog te betwijfelen. Misschien krijgt The Killers niet de aandacht die het eigenlijk verdient. “Lightning Fields” is een leuk nummer, maar komt vooral iconisch over. Het is in collaboratie met k.d. lang. Misschien wat onbekender voor de huidige muziekgeneratie, maar haar stem klinkt bekend en laat daarom het nummer overkomen als een klassieker.

Het album is erg veelzijdig: we gaan funky op “Fire In Bone” en “Dying Breed“, we hebben een melancholische klank op “Running Towards a Place” en we krijgen een meer empowering klank op “When the Dreams Run Dry“. De laatste track is net als het album genaamd “Imploding the Mirage“. Is dit dan de echte, échte knaller van de plaat? Het is sowieso een track die blijft hangen en is ontzettend energiek. Samen met “Caution” zijn dit wel de liedjes die eruit springen. Het is gezellig! Loop je naar de bus? De trein? Boodschapjes aan het doen? Er is geen ontkomen aan dat je gaat meelopen op de beat van het nummer.

Het album is in hart en ziel The Killers. Er is weinig commentaar op te geven. Er is geen slecht nummer aanwezig, maar misschien hebben we nét niet die nieuwe “Mr. Brightside” gevonden. Maar is dat altijd nodig? Zeker niet! Het album bevat vele songs die zeker je oren kunnen strelen. Dus hield je al van The Killers? Dan is dit ook een perfect album voor jou!

Releasedatum: 21 augustus 2020
Label: Island Records