donderdag 5 juli 2018

“The Now Now” van Gorillaz brengt zomers gevoel naar boven

Vorig jaar kwam na zeven jaar eindelijk een nieuw Gorillaz album. Enkele maanden terug verbaasde de band ons met de aankondiging van wederom een nieuw album, genaamd: “The Now Now”. Op de vorige plaat werkte de band erg veel samen met andere artiesten. Dit keer gaan de geruchten dat zanger 2-D, ook wel Damon Albarn, meer te horen zou zijn. Worden we verblijd met de heerlijke klanken van de vocalist?

De openingstrack van het album, “Humility”, werd reeds uitgebracht na de bekendmaking van de nieuwe plaat. Het is een heerlijk zomers nummer. Nog leuker is dat in de videoclip Jack Black te zien is. Dit zomerse thema gaat door met de hierop volgende track: “Tranz“.

Het nummer “Hollywood” is een funky nummer. op deze track wordt samengewerkt met Jamie Principle en Snoop Dogg. Jamie Principle was op het vorige album, “Humanz“, ook al te horen in de song “Sex Murder Party“. “Hollywood” heeft duidelijke hints naar het lied: het is hetzelfde opgebouwd, alleen voelt dit nummer nóg vrolijker. Je wilt je zonnebril op doen en even lekker onderuit liggen, want deze eerste tracks zijn duidelijk gemaakt voor warm weer en gezelligheid!

Bij de nummers “Kansas” en “Idaho” brengt Gorillaz even rust in de tent en zijn de nummers net wat minder funky. “Idaho” spant hierbij de kroon, waarbij je door de wolken zweeft. Albarn brengt met zijn lage stemgebruik een fantastisch rustgevend gevoel in de track, waarbij je je ogen even lekker dicht doet en achterover gaat liggen.

Opmerkelijk binnen de ontzettend relaxte en vrolijke hits is het meer instrumentale nummer: “Lake Zurich“. In het begin is een ietwat vervormde stem te horen, waarbij de woorden niet direct te verstaan zijn. Dit is ook niet nodig. Gorillaz bewijst dat hij niet altijd zang nodig heeft om de fans lekker te laten dansen op een track van hem. Met een lekkere beat en hier en daar wat sporadische zinnen, brengt de band nét even dat puntje in het album wat de plaat lekker interessant maakt.

Afsluister “Souk Eye” begint met een heerlijk tokkelend deuntje waarbij het zonnetje gewoon begint te schijnen. Wederom een relaxt nummer op “The Now Now“.

Gorillaz heeft de perfecte tijd gekozen om dit album uit te brengen. Vlak voor de zomer zulke heerlijke tunes uitbrengen geeft je enkel meer zin in hoge temperaturen en genieten op je vakantiebestemming. Niet op vakantie? Dan is er ook van te genieten in je tuin of op je balkon. De nummers van “The Now Now” bevatten zeker veel zang van Damon Albarn, maar vernieuwende klanken zijn niet erg veel te vinden op het album. Toch kunnen de Gorillaz-fans superlekker de komende maanden in met dit toffe album.

Releasedatum: 29 juni 2018
Platenlabel: Parlophone Records