zaterdag 16 maart 2019

Geschreven door Stephanie van Gerven.

The Overslept gaat als een geoliede machine in een goed gevulde Nieuwe Nor

The Overslept tourt in maart door Nederland met zijn March-Tour. Op vrijdag 15 maart is het tijd voor de een-na-laatste show van de mannen. Hiervoor wordt afgereisd naar Nieuwe Nor in Heerlen. Jason Waterfalls wordt meegenomen als supportact. Weten de bands deze regenachtige dag om te zetten in een goed begin van het weekend?

De avond gaat van start om stipt 20:30 uur wanneer Jason Waterfalls het podium betreedt. De Utrechtse band beukt zijn set open met de tracks “Drive” en “Oceans“. Helaas hebben de mannen erg weinig ruimte op het podium om echt los te gaan, maar dat doet zeker geen afbreuk aan de set. Er heerst een goede sfeer en de interactie met elkaar en het publiek draagt daar zeker aan bij. Een klein minpuntje is dat de drums soms vooraan te nadrukkelijk aanwezig is, maar daar blijft het dan ook bij.

Jason Waterfalls speelt onder andere de recent uitgebrachte singles “Closer” en “New Reality“. Het iets stevigere “Burn” doet het ook goed bij de aanwezigen. Tijdens het tweede refrein wordt het woord “Burn” al door menigeen uit volle borst mee geschreeuwd. “Pick Up the Pieces” is een waardige afsluiter voor deze set. Hoewel het publiek in het begin van de avond nog vrij rustig stond te kijken, wordt er tijdens dit nummer al meer bewogen en knikken diverse hoofden mee. Jason Waterfalls heeft zijn taak als opwarmer vanavond goed vervuld en mag vaker terugkeren naar het zuiden.

Na een halfuurtje wachten worden de lichten in de zaal gedoofd en klinkt er een intro door de speakers: tijd voor The Overslept! De mannen laten er geen gras over groeien en beginnen direct met de single “Addicted To the Rush” van de meest recente EP “Signals“. Het publiek gaat gelijk mee in die flow en zingt direct woord voor woord mee.

The Overslept wordt vanavond sowieso door het publiek op zijn wenken bediend. De ruim 200 man die aanwezig is, heeft geen uitleg nodig voor het bouwen van een feestje. Er wordt enthousiast meegeklapt en gezongen. Tijdens de track “Stolen Car” gaan de telefoonlichtjes en aanstekers de lucht in.

Ondanks dat The Overslept vandaag niet in zijn volledige eigen bezetting op het podium staat – aangezien drummer Daniël van den Brink door een knieoperatie momenteel geen volledige show mag drummen – is dit niet te merken. Frontman Sem Jonkhout staat met veel rust op het podium en doet alsof het een van de makkelijkste taken is om frontman te zijn. Bassist Tommy van der Leer heeft aan energie geen tekort en springt letterlijk op elke centimeter van het podium. Ook gitarist Délano Ladurner weet zijn weg op het podium te vinden. De band staat echt als een eenheid op het podium. Dit komt ook mede doordat de interactie met het publiek niet alleen van Jonkhout afhankelijk is, ook Van der Leer en Ladurner gaan de interactie met het publiek aan.

Tijdens het nummer “Golden” haalt de band Van den Brink het podium op om toch één nummertje mee te drummen. Het is duidelijk te zien dat hij zijn taak als drummer mist, want hij drumt de track vol overgave. Op dat moment is ook te merken dat het voor de mannen iets vertrouwder aanvoelt met Van den Brink achter de drumkit.

Halverwege de set bouwt The Overslept even een rustmomentje in met een akoestische track: “She Doesn’t” van de debuut-EP wordt ten gehore gebracht. Het is meteen duidelijk dat er fans van het eerste uur bij zijn, want er wordt direct heel enthousiast op gereageerd en meegezongen. Ben je nog niet overtuigd van het enthousiasme en de goede sfeer van vanavond? Dan mag je even naar het balkon kijken, waar de oma van Jonkhout de hele avond al met een grote glimlach naar de show staat te kijken.

De set wordt afgesloten met de single “Save Our Souls“. Wat dé perfecte afsluiter blijkt te zijn: nog een keer wordt er luid meegezongen. Tijdens de bridge van het nummer zingt het publiek de woorden “Send out an S.O.S. one more time and I won’t go back” uit volle borst mee, terwijl Jonkhout en Ladurner nog kort de massa toespreken.

The Overslept bewijst vandaag dat hij op het podium een goed geoliede machine is, die weet hoe hij een feestje moet bouwen. Wij zijn in ieder geval al klaar voor de volgende tour van de band. Maar mag de setlist dan wel iets langer?